Una quarantena d’estudiants de biologia del primer curs de batxillerat de l’Institut Vicenç Vives de Girona rebran demà classes pràctiques de tractament de l’aturada cardiorespiratòria a l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta i faran una visita als diferents serveis hospitalaris implicats en l’atenció als pacients que han patit una aturada. L’acció s’emmarca en el Dia Europeu de la Reanimació Cardiopulmonar (RCP) que se celebra demà sota el lema “Nens salvant vides, aprenent RCP a les escoles” i al qual s’adhereix l’hospital de referència de Girona. Al mateix temps, professionals de l’Institut Català de la Salut a Girona en col•laboració amb la Facultat de Medicina faran demà a la tarda una xerrada i un taller pràctic de reanimació als alumnes de 4t d’ESO de l’Escola La Salle.
A l’Hospital Trueta, a partir de les 9.30 h, els alumnes rebran nocions bàsiques de l’ús de desfibril•ladors i coneixeran de primera mà com s’activen davant d’una aturada cardiorespiratòria el Servei d’Urgències, l’helicòpter medicalitzat del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), la Unitat de Cures Intensives, la Unitat Coronària i la de Reanimació.
Aquesta activitat s’engloba en el conjunt d’actes que el Consell Català de Ressuscitació (CCR) té previstos per demà, a través dels quals vol promoure la conscienciació de la població sobre aquest problema. A Europa, l’aturada cardiorespiratòria és responsable de més de 350.000 morts a l’any fora dels hospitals. Aquesta xifra a Catalunya suposa una mort sobtada cada dues hores i mitja, és a dir a la vora de 10 morts cada dia, xifra que multiplica per 5 la de les morts produïdes per accident de trànsit.
Segons l'American Heart Association (AHA), perquè la supervivència en cas d'aturada cardíaca augmentés caldria formar en tècniques d’RCP almenys un 20% de la població. Des de fa deu anys aconsella la introducció de la formació en RCP en el currículum escolar i l'ensinistrament en aquestes tècniques dels professors i estudiants. En aquest sentit, cal destacar l'experiència a Catalunya del programa iniciat a les Terres de l'Ebre l’any 2008.
Afegint-se a l’èxit d’aquesta iniciativa, un dels objectius del CCR és promoure la inclusió dins del curriculum escolar de la formació en suport vital.