L’Hospital Trueta dona el tret de sortida a la programació de cites a Consultes Externes per SMS interactius

Després d’una prova pilot d’una setmana amb els serveis de Reumatologia i Dermatologia, ahir es va activar el primer enviament massiu, amb uns 1.400 SMS enviats de 42 serveis i unitats

Al Santa Caterina es va implantar el mateix sistema fa un mes i des d’aleshores està funcionant sense incidències

L’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta ha posat en marxa la citació  de visites a l’especialista per SMS interactiu de manera que, a partir d’ara, el pacient no rebrà una carta amb la cita al seu domicili sinó un missatge de text (SMS) al seu mòbil que el portarà a una aplicació amb què podrà gestionar les seves visites futures.

Aquest projecte s’ha dut a terme de manera conjunta a l’Hospital Trueta i a l’Hospital de Santa Caterina de Salt ―que va ser el centre on primer es va implantar, el 15 de juliol passat.

El Trueta va enviar els primers SMS interactius dimarts 17 d’agost, quan va començar la prova pilot. Aquell dia es van enviar uns 40 missatges a pacients citats als serveis de Reumatologia i Dermatologia. Durant aquesta setmana s’han estat citant per aquesta via els pacients d’aquestes dues especialitats. Ahir el sistema es va estendre a les 42 especialitats que atenen les consultes al mateix centre hospitalari. S’estima que cada dia s’enviaran uns 1.400 missatges SMS.

Així, la persona citada rep un SMS al seu mòbil amb un enllaç. Quan clica a l’enllaç se li obre l’aplicació amb què pot interactuar per confirmar l’assistència a la visita, sol·licitar-ne un canvi o cancel·lar-la definitivament, de manera molt intuïtiva i ràpida. A més a més, en cas que es tracti d'una prova que requereixi una preparació prèvia, hi troba la informació relativa. L’aplicació també li indica el nom de l’especialista i la consulta on ha d’anar.

El pacient rep l’SMS amb la cita l’endemà de programar la visita o de reprogramar-la (si és que ha demanat un canvi de dia) i un recordatori de cita 72 hores abans de la data de la visita. Si l’usuari no anul·la ni confirma la cita, uns 15 dies abans de la visita rep un segon SMS d'avís perquè hi pugui interactuar. Si no ho fa, se li envia una carta amb la cita. Els professionals poden visualitzar l'estat dels SMS i gestionar els canvis sol·licitats pels pacients.

A l’Hospital de Santa Caterina es va fer una prova pilot del projecte el mes de maig al Servei de Cardiologia. A mitjan juliol, la prova es va donar per acabada i es va implantar el sistema de manera ordinària. En aquest primer mes de funcionament no s’ha detectat cap incidència.

Per un sistema més sostenible i eficient

El projecte respon a diferents objectius. D’una banda, és vol guanyar en sostenibilitat ja que cada any s’enviaven només al Trueta més de 350.000 cartes per a cites a Consultes Externes. Malgrat que aquells pacients que no responguin als SMS continuaran essent citats per carta, l’estalvi en paper serà molt important. D’altra banda, la voluntat és fer un altre pas endavant en la digitalització del sistema de salut al territori pel que això significa en termes d’eficiència dels dos hospitals, tant pel que fa a la millora de la programació de les visites com a la reducció de l’absentisme a les consultes. La innovació també suposarà, en aquest sentit, una millora en la disminució de la llista d’espera.

Amb l’objectiu de facilitar a les persones usuàries el primer contacte amb l’aplicació i fer-ne més senzilla la gestió, els hospitals han editat un vídeo breu en què se n’explica el funcionament. Aquest vídeo està disponible a les pàgines web: ias.cat i icsgirona.cat i també als canals socials de les dues organitzacions: l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS), empresa que gestiona l’Hospital de Santa Caterina, i l’Institut Català de la Salut a Girona, que gestiona l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta. També s’han distribuït cartells informatius als centres d’atenció primària de l’ICS Girona i de l’IAS, així com als hospitals de Girona i del Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt.

   Un usuari accepta una de les citacions que ha rebut a través del telèfon mòbil

HOSPITAL
Dimecres, 25 Agost 2021