La previsió és que l’heliport passi a ser un dels més actius de vol nocturn en tot el territori català donant servei a la població que tingui com a referència aquest hospital i que se situa entorn a les 740.000 persones
Des de l’heliport es realitzaran trasllats interhospitalaris de pacients crítics i l’helicòpter també comptarà amb la incorporació d’equips pediàtrics neonatòlegs
L'hospital ha realitzat obres de millora i ampliació de l’helisuperfície, així com treballs d'abalisament i il·luminació de la instal·lació actual per acollir aquesta tipologia de vol
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) comença aquesta nit a operar en vol nocturn a l’heliport de l’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta per donar cobertura a la població d’aquest territori que tingui com a referència aquest centre hospitalari i que aglutina unes 740.000 persones.
Aquest nou servei s’activarà quan sigui necessari un trasllat interhospitalari en horari nocturn, entre l’Hospital Trueta i algun dels centres de l’àrea metropolitana de Barcelona. Es preveu que el 50% d’aquests trasllats que actualment es fan amb ambulància en horari nocturn amb destí Barcelona, es facin mitjançant l’helicòpter medicalitzat del SEM. Amb aquesta previsió, l’heliport de l'Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta passaria a ser un dels més actius de vol nocturn en tot el territori català.
L’helicòpter medicalitzat del SEM en horari nocturn és una eina per garantir l’equitat en l’accés al sistema sanitari públic de tota la població de Catalunya, especialment la d’aquelles zones més allunyades dels hospitals que atenen els casos de major complexitat.
Per tal de facilitar l’aterratge i l’enlairament per poder operar per la nit com a recurs HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) i donar un servei de 24 hores, l'Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta ha realitzat obres de millora de l’helisuperfície així com treballs d'abalisament i il·luminació de la instal·lació, que s’ha convertit en una helisuperfície de primer nivell. A més, també s’ha ampliat amb dos helistops més, que permeten que en determinats moments hi pugui haver fins a tres helicòpters alhora. Gràcies a aquestes millores, el Trueta acull de manera fixe l’helicòpter de comandament dels Bombers durant l’estiu i puntualment durant l’hivern.
L’inici d’aquest nova activitat, que en horari nocturn serà des de les 20.00h del vespre fins a les 08.00h del matí durant els 365 dies de l’any, permetrà el trasllat de pacients que, per la seva complexitat o per necessitats del servei, han de ser derivats a d’altres centres hospitalaris del territori i que també compten amb una helisuperfície en horari nocturn.
La seva posada en funcionament suposarà una major rapidesa en els casos de major urgència, al reduir el temps que implicaria un trasllat mitjançant una unitat terrestre i alliberant aquests recursos per poder cobrir altres necessitats.
Accés al vol pediàtric nocturn
L’arribada del vol nocturn a Girona també suposa la incorporació d’equips d’alta especialització mèdica. És el cas de l’helicòpter neonatològic-pediàtric medicalitzat, que des de principis d’any ha ampliat el seu període d’activitat i ha duplicat l’equip sanitari. Aquest recurs actua durant 16 hores diàries, des de les 7.00h del matí fins a les 23.00h de la nit, els 365 dies de l’any. L’increment de les hores de cobertura aèria suposa la incorporació d’un segon equip assistencial integrat per pediatres i infermers provinent de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell (Vallès Occidental), que se suma al que està operatiu actualment a l'Hospital de Sant Pau de Barcelona (Barcelonès).
Això permet, per exemple, que si un nounat prematur requereix ser traslladat dela Unitat de Neonatologia del Trueta a una unitat de Barcelona, ara es podrà fer en una quarta part del temps que costaria en una ambulància terrestre.
Càpsula d’aïllament per malalties altament contagioses
Aquest any ha entrat en funcionament la primera càpsula d’aïllament per traslladar pacients crítics contagiats amb malalties altament infecciones com la Covid-19 en l’helicòpter medicalitzat. Catalunya és la primera comunitat autònoma de l’estat espanyol que ha desenvolupat un protocol per realitzar el trasllat segur d’aquests pacients en helicòpter.
La càpsula Isoark N36-7 evita la propagació del patogen durant el trasllat i redueix notablement la possibilitat d'infecció per part del personal sanitari, operatiu i aeronàutic implicat. Així mateix, suposa una millora assistencial considerable, ja que permet reduir el temps de trasllat interhospitalari d’aquest tipus de pacients, que fins ara només es podia fer mitjançant les unitats de suport vital avançat (SVA) terrestres del SEM.
El desplegament d’helisuperfícies 24h
L’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta s’afegeix a altres helisuperfícies 24 hores ja disponibles com són les de l’Hospital Sant Joan de Déu, l’Hospital Bellvitge, l’Hospital de Sant Pau, l’Hospital Vall d’Hebron, l’Hospital Parc Taulí, l’Hospital d’Igualada, l’Hospital de Reus, el Parc de Bombers de Lleida, l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, l’Hospital de la Cerdanya i l’Heliport de Vielha.
D’aquí a finals d’any, està previst que entrin en funcionament les helisuperfícies de Tremp, la de l’Hospital Joan XXIII a Tarragona, la de l’aeroport de la Seu d’Urgell i la de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell a Andorra. Un cop operatives, augmentaran els serveis nocturns i les unitats de Suport Vital Avançat (SVA) territorials que podran estar més disponibles en els respectius territoris.