L’exercici ha consistit en el simulacre d’un incendi del circuit elèctric de l’helicòpter amb dues persones ferides
El simulacre, organitzat per Protecció Civil de la Generalitat i l’Hospital Dr. Josep Trueta de Girona, ha posat a prova el Pla d’autoprotecció de l’organització
L’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta ha estat avui l’escenari d’un simulacre d’emergència a l’Heliport, el primer que fa el centre en aquesta instal·lació. L’exercici ha partit d’un conat de foc elèctric a la cabina de l'helicòpter després d'aterrar, amb un pacient a bord. Aquest tipus de simulacres es fan dos cops a l’any, per tal de verificar l’efectivitat del Pla d’autoprotecció (PAU) del Trueta.
En detectar l’emergència, la tripulació de l’helicòpter medicalitzat del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha avisat al Centre d’Alarmes i Comunicacions (CAC) de l’Hospital, que ha activat el PAU i ha iniciat el protocol de les trucades al telèfon d’emergències 112 de Catalunya, a la Policia Municipal i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat.
El comandant de l’helicòpter ha activat la fase d’emergència, la qual ha motivat que la tripulació fes l’evacuació del pacient i del copilot que ha resultat ferit per inhalació de fum. L’equip de segona intervenció de l’hospital, que està format per personal de manteniment i de seguretat del Trueta, només ha actuat seguint les ordres del comandant de l’aeronau.
El Cap d’Intervenció de l’hospital, situat fora de pista, ha coordinat les accions del personal sanitari d’emergències, que han sortit dels seus respectius llocs de treball i s’han desplaçat a l’heliport. El Cap d’Intervenció ha esperat les ordes del comandant de l’helicòpter.
Els Bombers de la Generalitat han activat un dispositiu de dues dotacions amb cinc efectius, que han coordinat l’arribada a l’helisuperfície, establint un perímetre de seguretat per tal de facilitar la intervenció i l’evacuació de la zona, així com les tasques de rescat dels ocupants de l’aparell i extinció de l’incendi.
Els Mossos d’Esquadra han coordinat el grup d’ordre, i s’han encarregat juntament amb la Policia Municipal de Girona del control d’accessos a la zona, i han estat en contacte amb el cap de l’emergència (cap de Bombers) per establir el perímetre de seguretat i reservar un espai com a àrea general d'operacions per a tots els grups de treball.
Protecció Civil de la Generalitat ha desplaçat al lloc un tècnic dels serveis territorials de Protecció Civil a Girona perquè fes les funcions d’observador.
A l’exercici també hi han participat els delegats i delegades de prevenció i delegats i delegades sindicals, que s’han encarregat del control del temps.
Un cop acabat l’exercici, s’ha fet una reunió d’avaluació del simulacre, amb representants dels participants, per tal d’analitzar els punts a millorar i dur a terme les accions correctores.
L’exercici ha començat pels voltants de les 15 h i ha servit per comprovar l’operativitat del Pla d’autoprotecció de l’Hospital; avaluar el temps de resposta, el nivell d’eficàcia i de coordinació de l’organització i conèixer les condicions de seguretat i evacuació de l’Heliport. Aquest exercici també ha servit per detectar possibles anomalies en el Manual d’emergències, avaluar el nivell de formació dels diferents equips d'intervenció, identificar possibles deficiències als mitjans de lluita contra incendis a la zona de l’Heliport, així com als mitjans de detecció i alarma. El fet de ser el primer simulacre que es realitza a l’Heliport, també ha permès conèixer les condicions i característiques particulars d'intervenció i evacuació a la zona on està ubicat.
Heliport ampliat i millorat
Aquest simulacre s’ha fet just quan s’han acabat les obres de millora i ampliació de l’helisuperfície, de cara a la posada en marxa dels vols nocturns. Les actuacions, que han comportat una inversió d’uns 125.000 euros, han consistit en l’increment de l’espai, on s’han creat dos heliestops; és a dir, dues zones d’aturada més que permetrien que, en certs moments, hi poguessin haver dos helicòpters alhora. També s’ha millorat l’abalisament de l’àrea, s’ha instal·lat un sistema que permet l’encesa de llums des de l’helicòpter per radiofreqüència, el tancament de la zona i s’ha fet una actuació a tota l’àrea perimetral, on s’ha fet una neteja de tot l’espai d’aterratge i d’enlairament.
Aquestes actuacions s’han dut a terme per tal de poder acollir vols les 24 hores del dia. Des de l’Hospital Trueta s’ha presentat la documentació requerida a la Subdirecció General de Ports i Aeroports, que és l’organisme competent per validar l’Heliport a normativa vigent i perquè es pugui fer les operacions de vol les 24 hores del dia.
Aquestes obres s'han realitzat de manera conjunta entre el Departament de Salut i el Departament d'Interior. Un cop validada l’helisuperfície, el Trueta podrà acollir de manera fixe l'helicòpter de Bombers durant la temporada d'estiu i puntualment durant la resta de l'any. Així, seria possible que coincidissin al mateix temps l'helicòpter medicalitzat que ja hi ha actualment del SEM, l'helicòpter nocturn i el de Bombers.
Fotografies del simulacre
Fotografies de l'helisuperfície