Vés al contingut

Atenció Primària

Del 26 al 31 de maig s’oferirà a tots els centres de salut de la comarca la possibilitat de conèixer l’exposició al tabac dels infants mitjançant la recollida d’una mostra d’orina amb què es mesurarà un derivat de la nicotina 

 

“Que la salut sigui el teu premi” és el lema que l’Agència de Salut Pública de Catalunya ha preparat aquest 2025 per impulsar la XXVI Campanya de la Setmana sense Fum (del 26 al 31 de maig) i del Dia Mundial sense Tabac (31 de maig). 

En aquest context, la Comissió Garrotxa sense Fum impulsa una campanya dirigida a les famílies amb nens i nenes de 0 a 14 anys que durant aquests dies s’acostin als centres de salut de la comarca, tant a l’Hospital com als centres d’atenció primària, ja sigui per una urgència o perquè tenen visita amb professional de pediatria o d’infermeria pediàtrica, o amb qualsevol altre especialista. 

Aquests professionals de la salut oferiran a les famílies la possibilitat d’extreure una mostra d’orina a l’infant per tal de fer-la analitzar posteriorment amb l’objectiu de conèixer el percentatge de cotinina a l’orina. Aquesta prova serveix per detectar si el nen o nena està exposat al fum ambiental, sovint pel fet de conviure en un entorn fumador. La cotinina és la principal substància química de la nicotina, que es troba en el tabac o els seus derivats. 

La Comissió Garrotxa sense Fum està formada per professionals de la Fundació Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa, l’Agència de Salut Pública de Catalunya, l’Institut Català de la Salut (ICS) a través dels equips d’atenció primària d’Olot i Besalú, i farmacèutics de les oficines de farmàcia, un equip multidisciplinari que treballa conjuntament amb l’objectiu de reduir el consum de tabac entre la població garrotxina.

A banda d’aquesta campanya exploratòria, la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica de la Garrotxa (PEHSU) fa un any que també realitza el Full verd respiratori a la primera visita de la consulta de pneumologia pediàtrica. Es tracta d’una consulta per analitzar, precisament, les possibles conseqüències respiratòries derivades de factors mediambientals i/o d’entorn de l’infant. Aquesta consulta va començar-se a fer a l’Hospital d’Olot l’abril del 2024 i durant aquest primer any s’han atès 59 infants. D’aquests, al voltant d’un 50% s’acaben derivant a la consulta de pneumologia per exposició al tabac. 

Del 25 al 31 de maig, Setmana sense Fum

La Setmana sense Fum té com a objectius sensibilitzar la ciutadania sobre els beneficis de respirar un ambient lliure de fum, prevenir el consum de tabac entre els joves i promoure l’abandonament de l’hàbit entre les persones fumadores. 

L’esdeveniment és una iniciativa originària de la Societat Espanyola de Medicina Familiar i Comunitària (SEMFYC) i de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (SCAMFiC) a Catalunya que, en el marc del projecte d’integració de SumaSalut, organitzen de manera conjunta els programes d’activitat física saludable Atenció primària sense fum i Beveu menys, de l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT). 

Abandonar el tabac no és fàcil, però és possible. El primer pas per aconseguir-ho és voler fer-ho i demanar ajuda pot facilitar el procés. De fet, nombrosos estudis científics han demostrat que l’ajuda personalitzada d’un professional de la salut incrementa les possibilitats d’èxit. 

La Casa de la Cultura de Girona ha estat l'escenari avui de l'acte de comiat de les residents especialitzades en Infermeria Familiar i Comunitària, organitzat per la Unitat Docent Multiprofessional d'Atenció Primària i Comunitària (UDMAFIC). Enguany han estat vuit les professionals pertanyents a la promoció 2023/25 les que han rebut el merescut certificat després de dos anys de formació.

L'acte ha comptat amb la presència de la gerenta d'Atenció Primària i Comunitària de l'ICS a Girona, Ester Fages, que en el seu discurs ha subratllat el "paper fonamental" de la infermeria, i en especial a l'atenció familiar i comunitària, dins l'àmbit de la salut. Per la seva part, Ferran Cordón, cap d'estudis de la UDMAFIC, ha destacat la dedicació mostrada per les residents durant la seva etapa formativa. Un esforç que reflecteix el valor de l'atenció primària com a pilar bàsic per al funcionament del sistema de salut. 

La taula inaugural l'ha conduït Maria Herranz, presidenta de la Subcomissió d'Infermeria, que en el seu discurs ha reivindicat el paper determinant de les professionals d'infermeria dins l'àmbit de la salut, amb funcions i rols cada vegada més amplis i especialitzats.  En aquest sentit, ha destacat, entre d'altres aspectes, que aquesta promocio ha estat la primera que ha realitzat rotacions en entorns rurals, aixó com diversos cursos vinculats a cures de ferídes específiques. 

Precisament, el programa de l'acte ha volgut destacar aquesta tasca primordial de la infermeria dins el sistema sanitari. Un fet que s'ha reflectit durant la ponència d'Alícia Baltasar, professional  titular de la facultat d'Infermeria de la Universitat de Girona (UdG), titulada 'Infermeria comunitària i perspectiva social'. Aquesta intervenció ha permès repassar les grans aportacions de diverses professionals a l'hora de millorar la salut pública a través de la història.

L'última part de l'acte, just abans de l'entrega dels certificats, ha cedit la paraula a les residents que han completat la seva especialització, les quals mitjançant discursos molt emotius han agraït la dedicació professional i personal de les seves tutores al llarg d'aquesta etapa formativa.

L’entrada en funcionament de la segona fase de les obres permet recuperar espai assistencial i concentrar en una mateixa zona les consultes enfocades per a fer proves específiques

L’actuació ve precedida per la renovació del vestíbul d’entrada del centre i de la zona administrativa dels professionals

 

El Centre d’Atenció Primària Jordi Nadal de Salt, adscrit a l’Institut Català de la Salut (ICS) a Girona, ha completat la renovació de la planta baixa de l’edifici, que li permet disposar d’espais més funcionals tant per als usuaris com per als professionals que hi treballen. L’actuació, que s’ha desenvolupat en dues fases durant un any i mig, ha inclòs la reforma del vestíbul d’entrada i de l’àrea de treball de recepció, així com la millora de les consultes polivalents per fer cirurgia menor, dels boxs per a analítiques i procediments d’infermeria i del box destinat a atendre les urgències. L’actuació també s’estén a espais per facilitar el circuit de funcionament intern del centre i a l’adquisició de nous materials i mobiliari per a la pràctica assistencial.

Les reforma, amb un pressupost adjudicat de 515.781 € (sense IVA), s’ha realitzat de manera que el CAP ha pogut mantenir l’activitat assistencial durant l’execució de les obres. Destaca l’adequació del  vestíbul d’entrada, on s’ubica el taulell de recepció i una zona àmplia perquè els usuaris puguin esperar amb comoditat el torn per ser atesos. Aquesta actuació correspon a la primera fase de l’obra, que va concloure el desembre passat i que també va incorporar la millora de la zona de treball dels professionals, consistent en l’adequació d’una sala àmplia de treball d’atenció telefònica, una altra sala per al personal, una biblioteca de consulta, i per a treballs en grup, i un espai d’emmagatzematge.

Pel que fa a la segona fase, s’ha completat aquest abril amb la posada en marxa de dues consultes polivalents per fer procediments de cirurgia menor, atenció psicològica, treball social i d’altres. S’hi afegeix un box d’urgències i dos més per a analítiques i altres procediments d’infermeria. Precisament, aquesta actuació, a banda de concentrar aquesta activitat específica en un mateix espai de la planta baixa, també ha permès guanyar dos boxs més, respecte als disponibles abans de la reforma.

L’actuació s’ha completat amb l’adquisició de nou material i aparells per a la pràctica sanitària, així com mobiliari, lliteres o carretons de medicació.  

“La primera fase de la reforma ens ha donat la possibilitat de tenir millors espais de reunió i per al treball administratiu fora de la consulta i del taulell, mentre que amb la segona fase disposem de més espai per a consultes específiques i que permet que aquestes estiguin concentrades en una mateixa zona, per tal de no interferir amb la resta de l’activitat assistencial del centre”, destaca la doctora Maria Josep López Dolcet, directora de l’Equip d’Atenció Primària de Salt. 

 

Equip d’Atenció Primària escollit per aplicar el model CSIR
Els treballs de reforma del CAP Jordi Nadal impulsen l’objectiu de continuar donant una atenció de qualitat als més de 14.000 usuaris que estan, adscrits a aquest centre, que ofereix una àmplia cartera assistencial vinculada a la medicina general, la infermeria i l’odontologia. Una activitat que es veu ampliada amb proves específiques com són espirometries, petita cirurgia o serveis de psicologia i de treball social. El centre s’integra dins de l’Equip d’Atenció Primària (EAP) Salt, el qual ha estat un dels seleccionats pel Departament de Salut per aplicar el model de centres de salut integral de referència (CSIR). Aquesta iniciativa dotarà els centres d’atenció primària de més autonomia i capacitat de gestió, més eficiència i qualitat a l’hora de respondre a les necessitats de les persones. En aquest context, l’EAP Salt ha posat el focus en la millora de resultats assistencials i, en concret, en el desenvolupament d’una atenció integral i integrada envers el pacient crònic complex (PCC) i el pacient de molt alta complexitat assistencial (MACA).

Segons les dades de Pla d'enquestes de satisfacció del CatSalut, que analitza les valoracions de 3.280 usuaris de les 41 àrees bàsiques de salut de la Regió Sanitària de Girona

L’Atenció Primària de Girona és de les més ben valorades de Catalunya, ja que en 14 dels 22 ítems analitzats, les respostes obtingudes són millors que la mitjana

En la meitat dels indicadors analitzats s’han obtingut respostes superiors al 90%, una puntuació considerada d’excel·lència

 

Els usuaris de Girona valoren amb un 8,03% el grau de satisfacció global de l’atenció rebuda a l’atenció primària, i el 88,4% manifesta que, en cas de poder escollir, continuaria fent ús del servei. Aquests són els principals resultats de l’estudi realitzat dins el Pla d'enquestes de satisfacció del CatSalut PLAENSA pel que fa a la percepció, experiència i satisfacció dels usuaris del Servei Català de la Salut amb l’atenció primària, realitzat el darrer trimestre de 2024. A nivell de Catalunya, la satisfacció dels usuaris
amb el servei rebut durant l’any 2024 és de 7,75 sobre 10, mentre que la fidelitat amb el servei s’ha situat al 86,0%, ambdós per sobre dels resultats obtinguts al 2023.

A nivell de tot Catalunya, han respost l’enquesta 35.022 persones, de les quals se n’ha extret una mostra de 30.000 ponderada en funció de la representació de cada grup (edat, sexe i ABS). D’aquestes, un total de 3.280 eren usuaris de les 41 àrees bàsiques de salut de la Regió Sanitària de Girona. Als participants se’ls preguntava sobre la seva experiència en l’accessibilitat als serveis, el tracte i interaccions amb professionals, la participació en la presa de decisions o la coordinació i organització del centre, per
exemple. Les enquestes es van realitzar entre el 14 i el 24 d’octubre del 2024.

Els serveis d’atenció primària de la Regió Sanitària de Girona són dels més ben valorats de Catalunya, ja que en 14 dels 22 ítems analitzats, les respostes obtingudes són millors que la mitjana catalana i en la resta són semblants. Des que es realitza el PLAENSA, les dades de satisfacció de l’atenció primària de Girona amb les valoracions més baixes van arribar l’any 2021, coincidint amb la pandèmia. Des d’ençà, aquestes han anar millorant progressivament, arribant ara als nivells que hi havia abans de la Covid.
Els centres d’atenció primària de Girona han obtingut una resposta superior al 90% en la meitat dels indicadors analitzats, una puntuació considerada d’excel·lència. Els 3 ítems més ben valorats al 2024 són la neteja del CAP (amb un 96%), el tracte personal
dels infermers o infermeres, amb un 95,9% i la comprensió de les explicacions donades, amb un 94,1%. També s’han valorat de manera excel·lent altres qüestions com ara el tracte del personal mèdic, si s’ha donat la informació necessària i de manera coherent, o la sensació d’estar en bones mans, entre d’altres.

De la resta d’estàndards analitzats, en deu preguntes les respostes han estat per sobre del 80%, valorats també com a indicadors positius, i en només 2 qüestions es considera que hi ha marge de millora: la facilitat per obtenir un dia de visita (puntuada amb un
68,8%, per sobre de 62,3% de Catalunya) i la puntualitat per entrar a la visita (amb un 73% a Girona, també per sobre del 67,5% de la mitjana catalana).

A nivell global de Catalunya, els resultats obtinguts en l’estudi PLAENSA d’atenció primària de l’any 2024 mostren una puntuació similar als resultats obtinguts durant l’any 2023. La satisfacció dels usuaris amb el servei rebut durant l’any 2024 és de 7,75 sobre 10, mentre que la fidelitat amb el servei s’ha situat al 86,0%, ambdós per sobre dels resultats obtinguts al 2023.