La història clínica (HC) és el conjunt d’informació sobre el procés assistencial de cada persona on s’identifica el personal sanitari que hi ha intervingut i que té com a finalitat essencial ajudar a garantir una assistència adequada. La història clínica ha de contenir informació acurada, completa i veraç, d’acord amb el criteri mèdic, sobre l’estat de salut passada, present i futura del pacient.
La normativa de protecció de dades personals reconeix el dret del pacient a accedir a la seva història clínica en qualsevol moment, així com a obtenir una còpia gratuïta de les dades o documents que hi figuren (documentació en suport paper, electrònic, audiovisual, etc.).
La persona titular de les dades té dret a accedir a la seva història clínica a partir dels catorze anys.
La sol·licitud la pot fer directament el titular de les dades, o per representació d’altra persona, sempre que aquesta persona s’identifiqui i acrediti que pot actuar en nom del titular.
Per demanar còpia de documentació clínica ho heu de fer presencialment, preferentment al vostre centre d’atenció primària o hospital de referència.
Si la persona titular actua per mitjà de representant (legal o voluntari), la sol·licitud ha d’incloure també les dades d’aquesta persona, i la següent documentació:
- Original del DNI/NIE, passaport o altre document vàlid equivalent que identifiqui el/la representant.
- Document/s on consti la representació (document en paper d’autorització a tercers, sentència judicial de nomenament de tutor, etc.)
En el cas de petició sobre una persona difunta, pot sol·licitar-ho les persones vinculades al difunt per raons familiars, així com els seus hereus. La documentació que cal presentar en aquest cas és:
- Certificat de defunció.
- Document identificatiu de la persona sol·licitant.
- Acreditació documental de la vinculació familiar o de fet.
Limitacions: si el difunt ho ha prohibit expressament i així s’acrediti o bé si el contingut afecta la seva intimitat, anotacions subjectives dels professionals o que perjudiquin terceres persones.
És imprescindible identificar-vos amb el document d’identitat, tant en el moment de fer la sol·licitud com per recollir la documentació sol·licitada.
Recordeu que a través de La Meva Salut teniu accés a la vostra informació sanitària (diagnòstics, informes, resultats de laboratori i imatges de radiologia).