Cerca a l'ICS Girona

Intel·ligència artificial

La Unitat d’Innovació de l’Hospital Trueta i l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS) va organitzar ahir dijous la ponència sobre intel·ligència artificial generativa a càrrec de Néstor Guerra, consultor en innovació, conferenciant internacional i expert en transformació digital. La conferència, celebrada a la sala d’actes del Trueta, va reflectir la ràpida evolució que està experimentant aquesta tecnologia i com transformarà la nostra societat en molts àmbits, tant professionals com personals. Com a mostra, Guerra va repassar diferents eines basades en la intel·ligència artificial (IA), moltes de les quals encara poc conegudes, però que van sorprendre els assistents per les capacitats que presenten.

La ponència, que s'inscrivia dins la jornada 'Digital Minds', va iniciar-se amb una introducció sobre els diferents models d’intel·ligència artificial existents, des dels més coneguts com ChatGPT fins a les versions més evolucionades i que comencen a aplicar elements de raonament crític per assolir resultats cada vegada més variats i precisos. En aquest sentit, Guerra va mostrar diversos vídeos generats per IA i el sorprenent grau de realisme que s’ha assolit.

Tot i la ràpida transformació, Guerra va comentar que tot just s'està experimentant els primers nivells de la intel·ligència artificial generativa i que ja es comencen a desenvolupar models capaços de desenvolupar noves aplicacions per si mateixos.

Pel que fa a la introducció de la IA en l’àmbit sanitari, Guerra va apuntar diverses aplicacions: “Es pot utilitzar per a fer transcripcions de les consultes amb els pacients, per a la recerca d’informació acadèmica i sobre procediments, per a generar informes o per al càlcul estadístic”. Va afegir que el fet de tractar amb dades sensibles suposa un factor diferencial respecte a altres sectors professionals, però que ja existeixen mesures perquè no suposi un fre.

 

Innovem Girona prepara la segona edició

La ponència va estar precedida per la presentació davant dels assistents de la segona edició de la jornada Innovem Girona, dirigida a fomentar i reconèixer la capacitat de generar innovació dels professionals sanitaris. Cristina Adroher, directora d’Estratègia, Innovació i Qualitat de l' ICS Girona–IAS va informar que ja està obert el termini per a presentar projectes, un dels quals serà guardonat en l’acte del pròxim 16 d’octubre, a la vegada que va animar als assistents a promoure la presentació de candidatures.

Per la seva banda, Xavier Aldeguer, coordinador de la Unitat, va detallar les principals característiques de la càtedra Girona: Innovació en Salut, impulsada recentment amb la finalitat d'impulsar activitats de sensibilització, difusió, estudi, formació i transferència de coneixements en l’àmbit de les ciències de la salut a les comarques gironines. L’Hospital Trueta i l’IAS participen en aquesta càtedra juntament amb la Universitat de Girona i les empreses ESTEVE i HIPRA.

 

ACCEDIU AL VÍDEO DE NÉSTOR GUERRA I XAVIER ALDEGUER 

La creixent presència de tecnologies basades en la intel·ligència artificial ha impulsat la celebració, aquest matí a la sala d'actes de l'Hospital Trueta, d’una xerrada divulgativa dedicada a explicar les utilitats pràctiques de diferents aplicacions i com es poden enfocar des de l’àmbit sanitari. La sessió ha permès explicar el funcionament de quatre eines, les quals són especialment útils per a la recerca i redacció científica. El programa s’ha completat amb la participació de la Unitat d’Innovació ICS Girona-IAS, que ha explicat diferents propostes innovadores amb tecnologies d’IA que està impulsant.  

Amb el títol “Aplicacions d'IA per al dia a dia. Ús i novetats”, la xerrada ha anat a càrrec d’Arnau Álvarez, doctor resident del Servei de Pediatria del Trueta i que ha completat coneixements en innovació amb estades als hospitals Vall d’Hebron i Erasmus University Medical Center de Rotterdam. 

La seva intervenció s’ha enfocat a explicar les funcionalitats de les aplicacions SciSpace, Consensus i NotebookLM. “Es tracta de plataformes dirigides especialment a la recerca científica. Permeten fer una amplíssima cerca bibliogràfica, facilitar el resum i la comprensió d’articles o carregar documents per tal de fer filtratge dels seus continguts”, ha exposat Arnau Àlvarez. Ha completat l’exposició donant detalls per treure major rendiment a una eina tan coneguda pel públic com ChatGPT, la qual pot oferir moltes i variades utilitats. 

Precisament, les característiques de les aplicacions exposades són especialment útils en un àmbit que té una documentació tan extensa i de caràcter científic com el sanitari. “Els professionals de la salut realitzen en el seu dia a dia nombroses funcions que requereixen una tasca documental intensa i la IA disposa d’eines que faciliten la feina. A més, pot aportar materials que es desconeixien, amb el valor que això suposa a l’hora d’obtenir millors resultats”, ha afegit el Dr. Àlvarez. A la vegada, ha recordat que cal seguir avançant perquè la capacitat de la IA no topi amb normatives relacionades amb la confidencialitat de les dades. Un altre repte és el d’accelerar la integració d’eines dotades amb aquesta tecnologia en àmbits enfocats més directament a l’atenció assistencial de la ciutadania.

De cara als propers mesos, la intenció és combinar sessions divulgatives com la d’avui amb tallers pràctics que permetin fer un ús d’aquestes aplicacions amb tecnologia d’IA sobre el terreny.

El programa s’ha completat amb la participació de la Unitat d’Innovació IAS ICS Girona, que ha explicat com des de la Comissió d'Innovació s'estan impulsant diferents propostes innovadores amb tecnologies d’IA als nostres hospitals. També s'ha informat als assistents de com s’articula la Unitat i quin suport poden aportar a l’hora de donar suport a un projecte innovador.