Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

PCR

S’han ubicat als municipis de Figueres, Tordera, Girona i Blanes amb l’objectiu de concentrar-hi l’activitat relacionada amb la COVID-19 i diferenciar circuits

El Servei Català de la Salut (CatSalut) i l’Institut Català de la Salut (ICS) estan ultimant el desplegament dels mòduls de reforç als centres d’atenció primària de la Regió Sanitària Girona i durant el mes de maig se n’han instal·lat cinc més. Corresponen als Centres d’Atenció Primària (CAP) Josep Masdevall de Figueres, Tordera, Can Gibert del Pla i Dr. Joan Vilaplana de Girona i Blanes-2. Així doncs, dels 15 previstos a la regió (12 en centres ICS, 2 IAS i un de FSE), ja n’hi ha 13 d’instal·lats, 7 dels quals en funcionament, i els 6 restants, en procés de muntatge. Pel que fa als dos mòduls pendents, corresponents al CAP Canet de Mar i al CAP Sant Feliu de Guíxols, es preveu que s’iniciïn els treballs en les properes setmanes.

Els mòduls es col·loquen en espais annexes als centres sanitaris amb l’objectiu de traslladar l’activitat relacionada amb el coronavirus fora del CAP, com ara la realització de proves PCR i l’atenció als pacients amb simptomatologia respiratòria sospitosa de COVID. Així, es poden crear dobles circuits per tal de garantir una major seguretat per als professionals i pacients dels centres.

El primer mòdul que es va instal·lar va ser al CAP de Cassà de la Selva (IAS) i progressivament s’han anat succeint la resta. L’ús d’aquests equipaments té una durada d’un mínim de divuit mesos i un cost mitjà d’uns 70.000 euros. A dia d’avui, estan operatius els mòduls del CAP Cassà de la Selva, CAP Ernest Lluch de Figueres, CAP Roses, CAP Banyoles, CAP Llagostera (IAS), CAP Moisès Broggi de l’Escala (FSE), CAP Pineda de Mar. Paral·lelament s’estan ultimant els treballs per la posada en funcionament dels mòduls al CAP Alfons Moré i Paretas de Salt; CAP Can Gibert del Pla i CAP Dr. Joan Vilaplana de Girona; CAP Josep Masdevall de Figueres, CAP Tordera i CAP Blanes-2. Aquest darrer s’ha començat a instal·lar durant aquesta mateixa setmana. 

A més dels instal·lats pel Servei Català de la Salut i l'ICS, també se’n disposen en d’altres municipis en col·laboració amb ajuntaments i Consells Comarcals, com és el cas de Fornells de la Selva, Peralada, Vilafant, Torroella de Montgrí, Olot i Palafrugell, entre d’altres.

El desplegament de mòduls s’emmarca en el Pla d’Enfortiment i Transformació de l’atenció primària, amb l’objectiu d’oferir més espai i confort a la ciutadana i crear circuits diferenciats entre COVID i no COVID. El Pla compta amb una inversió global a tot Catalunya de gairebé 300 milions d’euros fins al 2022. Té l’objectiu de millorar l’accessibilitat i els processos, augmentar la resolució i avançar en l’atenció a la cronicitat.

Mòduls dels CAP de Can Gibert del Pla, Blanes, Banyoles i Roses

Image
Image
Image
Image
Les obres al Consultori de Poblenou han permès crear dues noves consultes i s’han executat sense afectar l’activitat del centre

Ahir es va posar en funcionament el mòdul prefabricat que acollirà la realització de PCR de determinació de COVID-19 al municipi de Pineda, millora que se suma a l’ampliació del Consultori Local de Poblenou, que es va posar en marxa a primers de maig. Aquest mòdul, que forma part de la campanya impulsada pel CatSalut i l’Institut Català de la Salut (ICS) de posar mòduls als centres d’atenció primària que presenten més dificultat d’espai, està situat en un pàrquing proper al CAP Pineda i concentrarà la realització de PCR a persones amb sospita de COVID-19. Aquesta activitat es feia fins ara a l’Hotel Promenade, que havia cedit les seves instal·lacions a l’ICS. La represa de l’activitat de l’establiment hoteler, amb l’arribada de la temporada d’estiu, ha anat lligada a la posada en funcionament del mòdul.

Les obres al Consultori Local de Poblenou, que forma part de l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) Pineda de Mar, van començar a principis de febrer i s’han allargat durant dos mesos. Durant aquest temps s’ha ampliat la zona de consultes i s’ha renovat l’Àrea d’Atenció a l’Usuari. Els treballs han permès crear dues noves consultes en un centre que fins aleshores en tenia 9, a més d’habilitar un nou espai de treball per als professionals de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania.

Durant el temps que han durat els treballs, han conviscut les obres amb l’activitat assistencial del centre. Per aquest motiu es van organitzar les obres en dues fases, fet que va permetre que l’activitat programada funcionés amb normalitat.

Les obres, amb un pressupost de 71.572 euros, han anat a càrrec de l’Ajuntament de Pineda de Mar, donat que el centre és de titularitat municipal.

Fotos: L'alcalde de Pineda, Xavier Amor, el regidor de Salut i Urbanisme, Santiago Macip, Maria Josep López Dolcet, directora del sector Selva marítima i Alt Maresme del CatSalut, Adriana Ramos i Mar Masvidal, directora i adjunta, respectivament, de l'EAP Pineda durant una visita aquest matí al Consultori Local de Poblenou i al mòdul.

El mòdul situat a l'exterior del CAP de Pineda, on es fan les PCR a les persones sospitoses de tenir Covid19

Image
Image
Image
Image
Image

Els kits d’autopresa de mostres es podran recollir al CUAP Güell de 10 a 19 hores fins divendres 30 d’abril

 La setmana que ve l’acció s’estendrà inicialment a Lloret de Mar i Roses

El Departament de Salut impulsarà aquest dijous 29 d’abril els cribratges poblacionals amb PCR d’automostra a la Regió Sanitària Girona, que es farà  a través dels Centres d’Atenció Primària. L’acció començarà demà a la ciutat de Girona i hi estarà operativa durant dos dies, fins el divendres 30 d’abril. Les persones que hi participin podran recollir el kit d’autopresa en una carpa instal·lada davant del Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP) Güell en horari continuat de 10 del matí a 7 de la tarda. Està adreçat a persones d’entre 16 i 60 anys, asimptomàtiques, que no hagin passat la Covid-19 en els darrers 3 mesos i que no hagin completat la pauta de vacunació.

El cribratge serà seriat, de manera que cada participant podrà fer-se una PCR cada quinze dies mentre duri la realització del cribratge al territori. La setmana que ve, el cribratge s’estendrà inicialment a Roses i Lloret de Mar i properament s’informarà de les dates i els punts on es podrà recollir l’estoig d’automostres. La tria dels territoris on es desenvoluparan aquests cribratges poblacions s’ha fet seguint criteris epidemiològics i poblacionals.

En el moment de la recollida del kit, un gestor COVID s’encarregarà de registrar  les dades dels participants per fer-ne el seguiment. La prova es pot fer en el mateix moment o emportar-se-la a casa i lliurar-la posteriorment al mateix punt de recollida en un temps màxim de 30 minuts des de la recollida de la mostra. El kit per a l’autopresa conté una bossa amb tancament hermètic “zip”, un escovilló, un tub on s’haurà de dipositar la mostra, una tovalloleta desinfectant i dues etiquetes.

El procediment és senzill i cal seguir els passos detallats al propi kit. Un cop rentades les mans i oberta la bossa, s’introdueix l’escovilló uns 2 centímetres per la primera fossa nasal, es gira dins del nas fregant-lo contra les parets durant 5 segons i es retira suaument. Amb el mateix escovilló, s’ha de repetir aquest procediment amb l’altra fossa nasal. Un cop finalitzat, s’introdueix al tub, es tapa i es guarda a la bossa amb tancament per ser retornar al punt de recollida. Cal també col·locar correctament les etiquetes amb codis de barra incloses en el lot d’automostra.

Les persones que hagin participat en el cribratge podran consultar el resultat de la PCR a La Meva Salut entre 48 i 72 hores des de la seva recollida. Si el resultat és positiu, se’ls contactarà des del Servei de Vigilància Epidemiològica per fer l’estudi de contactes i dictar l’aïllament pertinent.

Els cribratges d’automostra es faran gràcies a la capacitat de quatre grans laboratoris a Catalunya que, mitjançant el sistema d’agrupació de mostres, poden fer fins a 15.000 proves PCR al dia. Aquesta nova iniciativa complementa l’estratègia de cribratges poblacionals i en centres universitaris, així com la campanya de vacunació, que segueix avançant a la regió de Girona.

Tallar les cadenes de contagis

“Amb aquesta nova estratègia volem avançar-nos al virus i tallar el màxim nombre cadenes de transmissió de persones asimptomàtiques. L’automostra nasal és una eina segura, ràpida i de fàcil utilització” explica el gerent de la Regió Sanitària Girona, Miquel Carreras. Així mateix, Carreras fa una crida a la participació de la ciutadania: “Les proves són una oportunitat per detectar persones asimptomàtiques i que poden transmetre el virus al seu entorn. És per això que és cabdal detectar aquests casos per evitar que contagiïn a persones vulnerables del seu entorn”. A més ha recordat que cal mantenir les mesures de protecció de “distància, mans, mascareta i ventilació i reduir les interaccions socials”. “Sense la col·laboració i la implicació de tothom no aconseguirem posar fi a la pandèmia”, ha remarcat.

Pel que fa a la situació epidemiològica, en l’última setmana, entre el 18 i el 24 d’abril, s’han confirmat 206 casos més de COVID-19 a la ciutat de Girona, el risc de rebrot de situa en 390 punts i l’Rt a 0,90. La incidència acumulada en els últims 14 dies ha augmentat i actualment és de 430,29. En el conjunt de la regió, hi ha 177 pacients ingressats als hospitals, 50 dels quals als serveis de crítics.

Image
Image
Image
S’afegeixen al CAP de Cassà de la Selva, ja operatiu, i durant aquesta setmana es preveu habilitar-ne un quart al CAP Alfons Moré i Paretas de Salt L’objectiu és el de crear circuits diferenciats i concentrar-hi l’activitat relacionada amb el coronavirus

El Servei Català de la Salut ha instal·lat dos mòduls més de suport a l’Atenció Primària de la Regió Sanitària de Girona per separar l’activitat Covid i no Covid en punts diferenciats. Aquests espais complementaris s’estan habilitant al CAP de Banyoles i al CAP Ernest Lluch de Figueres i se sumen al que ja s’ha instal·lat al CAP de Cassà de la Selva, operatiu des de l’1 de març. Durant els propers dies també es preveu que se n’instal·li un quart al CAP Alfons Moré i Paretas de Salt. Els mòduls es col·loquen en ubicacions exteriors annexes als centres sanitaris i els treballs d’adequació, les connexions de subministrament i la col·locació del mobiliari s’allargaran uns dies abans no puguin entrar en funcionament.

Els centres d’atenció primària (CAP) hi traslladaran l’activitat relacionada amb el coronavirus, com ara proves PCR, tests ràpids, l’atenció de persones amb problemes respiratoris i símptomes de la COVID-19 o vacunacions. “Els mòduls permetran crear circuits separats entre pacients sospitosos de Covid de la resta i millorar la seguretat entre pacients i professionals del centre” ha explicat el gerent del Servei Català de la Salut a la Regió Sanitària de Girona, Miquel Carreras. Els mòduls tenen també l’objectiu de garantir la separació entre activitats per donar suport als centres que tenen problemes d’espai.

L’ús d’aquests equipaments té una durada d’un mínim de divuit mesos i un cost mitjà d’uns 70.000 euros. A la Regió Sanitària de Girona n’hi ha quinze de previstos, un dels quals en funcionament i tres en procés d’instal·lació. La resta arribaran progressivament en els propers mesos i reforçaran l’atenció de la COVID a la Regió. Els mòduls previstos a Girona estan planificats als CAP de Cassà de la Selva, CAP Alfons Moré i Paretas (ABS Salt-2), CAP Can Gibert del Pla (ABS Girona-2), CAP Ernest Lluch (Figueres), CAP Josep Masdevall (Figueres), CAP Banyoles, CAP Doctor Joan Vilaplana (ABS Girona-4), CAP Roses, CAP Blanes-2, CAP Moisès Broggi (l’Escala), CAP Tordera, CAP Sant Feliu de Guíxols, CAP Canet de Mar, CAP Llagostera i CAP Pineda. A més dels instal·lats pel Servei Català de la Salut, també se’n disposen en d’altres municipis per iniciativa d’ajuntaments i Consells Comarcals, com és el cas de Fornells de la Selva, Peralada, Vilafant, Torroella de Montgrí, Olot i Palafrugell, entre d’altres.

El desplegament de mòduls s’emmarca en el Pla d’Enfortiment i Transformació de l’atenció primària, amb l’ objectiu d’oferir més espai i confort a la ciutadana i crear circuits diferenciats entre COVID i no COVID. El Pla compta amb una inversió global de gairebé 300 milions d’euros fins al 2022. Té l’objectiu de millorar l’accessibilitat i els processos, augmentar la resolució i atendre bé la cronicitat.

Els mòduls durant la seva instal·lació divendres al CAP Banyoles

 

Els mòduls durant la seva instal·lació la setmana passada al CAP Figueres

  

Image
Image
Image
Image
Els professionals sanitaris de les residències supervisen que l’extracció es faci de manera correcta per tal que la mostra sigui vàlida.
Des dels equips d’atenció primària es gestionen els fulls de peticions de les mostres, s’encarreguen de la logística i l’organització i de la revisió dels resultats.

Els centres residencials de la Regió Sanitària de Girona han començat a fer PCR seqüenciades cada 15 dies a tots els seus treballadors amb el sistema de l’automostra, és a dir que cada professional es faci ell mateix la presa de la mostra per a PCR mitjançant frotis nasal. Aquest mètode es va començar a aplicar el dia 28 d’octubre a algunes residències de l’Alt Empordà i a partir d’aquestes s’ha anant estenent a tota la resta. Aquesta setmana ja s’haurà fet la primera ronda d’autopreses a pràcticament totes les residències de la Regió, de manera que ja s’haurà entrat a les rondes seqüenciades.

Professionals d’infermeria dels equips d’atenció primària de referència de cada residència –les gestores de residències- s’han encarregat de fer la formació als professionals sanitaris dels centres residencials, els quals s’encarreguen de fer la supervisió de que les autopreses per garantir que el frotis nasal es faci correctament i que l’automostra sigui vàlida.

Des dels CAP, a part d’aquesta formació prèvia, s’assumeix tota la part logística i d’organització. És a dir, es preparen els fulls de petició de PCR, les etiquetes amb les quals s’han d’identificar les mostres recollides, es prepara el material necessari per fer les extraccions i es fa arribar als centres residencials. Els professionals d’infermeria dels CAP també s’encarreguen de la revisió dels resultats de les PCR i de fer les notificacions corresponents dels casos positius, a partir dels quals es prenen les mesures oportunes.

Per començar a fer els cribratges seqüenciats, la Comissió de centres socials de caràcter residencial de la Regió Sanitària de Girona va fer una tasca de classificació de les residències segons si eren de prioritat alta (aquelles que s'ha de fer primer per no haver tingut casos, és a dir, que no hi ha immunitat comunitària i amb dificultat per a sectoritzar), o de prioritat baixa (les que havien tingut casos i per tant tenien ja una immunització interna). A partir d’aquesta classificació de priorització, els professionals que s’encarreguen de residències de cada equip d’atenció primària han calendaritzat la realització de les automostres a cada un dels centres residencials per garantir que es facin de manera esglaonada per facilitar la tasca posterior de processament de mostres per part del laboratori.

A Catalunya es va començar amb les proves de cribratge de la COVID-19 amb frotis naso-faringi, després es va passar al frotis nasal i ara s’ha ampliat a l’automostra. Per tant, es guanya en agilitat de detecció de casos positius. Posar en marxa l’automostra permet millorar en eficiència i capacitat del cribratge, malgrat que es perdi una mica de sensibilitat de les proves.