Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

asma

La sessió reuneix professionals d’atenció hospitalària i d’atenció primària amb objectiu de reforçar l’abordatge educatiu de la malaltia crònica més freqüent en la infància

Segons un estudi publicat recentment a Archivos de Bronconeumología, els infants amb asma representen el 30% de les visites pediàtriques a especialistes

 

La Comissió d’Educació del Pacient Asmàtic Pediàtric (CEPAP) —integrada per la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, l’Institut d’Assistència Sanitària, l’Institut Català de la Salut a Girona i l’Atenció Primària de l’ICS Girona— ha organitzat una nova edició de la jornada formativa dedicada a l’abordatge educatiu de l’asma infantil. La jornada s’adreça a professionals de pediatria i infermeria pediàtrica de l’atenció primària i hospitalària, així com a equips de medicina familiar i comunitària, amb l’objectiu de compartir coneixement, eines i experiències per millorar l’educació del pacient asmàtic pediàtric i les seves famílies. 
Durant la jornada, els ponents presenten continguts clau sobre l’asma, el seu tractament i la seva gestió tant des del punt de vista clínic com educatiu. Les persones assistents també participen en tallers pràctics centrats en les tècniques d’administració de la medicació i en la resolució de casos clínics reals.

L’asma, la malaltia crònica més freqüent durant la infància


L’asma és la malaltia crònica més freqüent durant la infància i representa una causa rellevant de morbiditat, amb un impacte important a les consultes d’atenció primària i als serveis d’urgències. Les guies de referència, com la GINA (Global Initiative for Asthma. Guia internacional, elaborada per experts mundials), estableixen que el principal objectiu en el maneig de l’asma és garantir una bona qualitat de vida, aconseguir un control clínic adequat i reduir el risc d’empitjoraments sobtats mitjançant una combinació de tractament farmacològic i estratègies educatives dirigides als infants i les seves famílies.

En l’àmbit estatal, la guia GEMA (Guía Española para el Manejo del Asma) subratlla que l’educació del pacient és un pilar essencial de l’abordatge terapèutic, equiparable al tractament farmacològic. Recomana que totes les persones amb asma aprenguin a reconèixer els símptomes, a utilitzar la medicació correctament i a disposar d’un pla d’acció per escrit. L’educació sanitària adaptada a cada etapa del desenvolupament és imprescindible per assegurar l’adherència, millorar la tècnica inhalatòria i fomentar l’autocontrol.

Segons un estudi recent publicat a Archivos de Bronconeumología, el 5,7% dels menors de 14 anys a Espanya tenen asma i l’11,4% pateixen alguna al·lèrgia, principalment rinitis al·lèrgica. Això suposa prop de 397.000 infants amb asma i 795.000 amb al·lèrgies. Aques

tes condicions representen més del 30% de les visites pediàtriques a especialistes, el 62% dels ingressos hospitalaris relacionats amb asma i més del 22% de les visites a urgències.

Una jornada consolidada


La jornada que se celebra avui a Girona, arriba a la setena edició i té com a objectiu principal transmetre de manera unificada els continguts i conceptes creats per la CEPAP en els diferents centres proveïdors de salut de la Regió Sanitària de Girona. De manera específica, la trobada permet que els participants adquireixin els coneixements bàsics sobre els continguts educatius, incorporin l’educació com a element essencial en el maneig habitual de l’asma, coneguin on trobar la documentació elaborada per la CEPAP i identifiquin les necessitats educatives de cada infant i família.

La jornada, en la qual hi ha participat una cinquantena de professionals, s’ha iniciat amb la benvinguda institucional de Jaume Heredia, gerent de la Regió Sanitària de Girona; Álex Suárez, cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Santa Caterina;  Aina Sánchez, responsable de Pediatria de la GAPiC Girona i Silvia Álvarez, referent clínica territorial d’infermeri. A continuació, Gustavo Egües, pediatre de la Unitat de Pneumologia i Al·lèrgia pediàtrica de l’Hospital Santa Caterina, ha presentat la justificació i els objectius de la jornada. Seguidament, s’han abordat els continguts essencials que es treballen amb les famílies i els infants amb asma:  Marta Feliu, pediatra de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona, ha tractat les mesures de control ambiental i les recomanacions sobre activitat física; i Félix Castillo, pediatre de l’Hospital de Figueres, ha detallat els aspectes principals del tractament farmacològic. Pel que fa a l’ensenyament de la tècnica inhalatòria, Marta Rodríguez, infermera de la CSMS, i Núria Clausell, infermera de l’Hospital de Figueres, han mostrat el maneig adequat dels inhaladors i de les cambres d’inhalació.

En la segona part de la jornada, Félix Castillo ha aprofundit en les habilitats d’autocontrol, com el registre de símptomes i la utilització del FEM, mentre que Gustavo Egües, pediatre de l’Hospital Santa Caterina, ha explicat la importància i el contingut del pla d’acció per escrit. Les preguntes més freqüents de les famílies han estat abordades per Ernesto Segarra, pediatre de l’Hospital d’Olot.

La sessió ha continuat amb tallers pràctics dedicats a les tècniques d’administració de la medicació inhalada, conduïts per Marta Rodríguez, Sara Berney, Teresa Fina i Núria Clausell, professionals d’infermeria de diversos centres de la regió. Finalment, en els tallers de casos clínics, Marta Feliu, Ernesto Segarra i Gustavo Egües han analitzat situacions reals per reforçar la presa de decisions en el maneig de l’asma pediàtrica. La jornada s’ha clos amb la intervenció final de Gustavo Egües, que ha posat punt final a aquesta setena edició dedicada a l’educació del pacient asmàtic pediàtric i la seva família.

 

El principal objectiu es millorar l’atenció aconseguint que els pacients siguin tractats i controlats sota els mateixos paràmetres i rebin uns missatges harmonitzats independentment d’on siguin visitats Arran d’aquest treball d’harmonització conjunt s’ha elaborat un seguit de material informatiu per als professionals i didàctic per als pacients i famílies Tots els continguts elaborats han estat consensuat i validats per la Comissió Mixta d’Educació del Pacient Asmàtic Pediàtric (CEPAP) formada per professionals tant de primària com d’hospital de l’Alt Maresme i la Selva Marítima

L’Institut Català de la Salut (ICS) a Girona i la Corporació de Salut del Maresme i la Selva (CSMS) han treballat plegats per unificar criteris i homogeneïtzar processos en el tractament de l’asma pediàtric amb l’objectiu de millorar l’atenció i que els pacients de l’Alt Maresme i la Selva Marítima siguin, tractats i controlats sota els mateixos paràmetres i rebin uns missatges harmonitzats. Es per aquest motiu que des d’una visió transversal, amb professionals sanitaris de l’atenció primària i hospitalària de les dues organitzacions s’han elaborat, consensuat i validat els continguts de tot un material divulgatiu que ha de servir tant per als equips sanitaris com també per ensenyar als malalts i les seves famílies a fer un bon maneig i control de la malaltia.

L’asma és la malaltia crònica més prevalent en l’edat pediàtrica a la nostra població, de fet té un gran impacte en les consultes d’atenció primària i en els serveis d’urgències. Un percentatge elevat dels pacients que acaben sent derivats a centres de referència per asma de control difícil ho són, moltes vegades, a conseqüència d’haver aplicat incorrectament la tècnica d’administració de la medicació inhalada o bé per no haver administrat de manera regular la medicació, dues situacions que acaben desembocant en un augment dels fàrmacs i per tant, més efectes secundaris, i moltes vegades aquests  nous tractaments farmacològics generen el rebuig de pacients i famílies. 

Per aquest motiu és molt important comptar amb uns procediments homogeneïtzats i compartits per part de tots els professionals del territori per poder abordar la malaltia des de la mateixa perspectiva, amb les mateixes eines i transmetent la mateixa informació als pacients independentment que siguin visitats en consultes de centres sanitaris de la CSMS o de l’ICS.

En aquest treball d’harmonització s’ha creat un manual que conté un conjunt de material pensat perquè els professionals puguin utilitzar durant la seva consulta, així com també informació perquè puguin compartir i entregar als pacients i a les famílies. En aquest sentit, l’educació terapèutica del pacient és molt important per aconseguir un bon control de la malaltia, que permeti portar als pacients una bona qualitat de vida, i tinguin la capacitat de manejar l’asma de forma autogestionada, sempre sota supervisió dels professionals sanitaris.

A més del manual, també s’han creat un total de nou càpsules de vídeos d’entre 2 i 3 minuts de durada cadascuna en català i també en castellà on es tracten diferents aspectes de l’asma, així com també s’ensenya a aplicar correctament les tècniques d’inhalació perquè els tractaments siguin efectius.

Tots els continguts han estat treballats i consensuats per la Comissió Mixta d’Educació del Pacient Asmàtic Pediàtric (CEPAP), creada l’any 2017 i que està formada per professionals de diversos equips d’atenció primària de l’Alt Maresme (Canet, Calella, Pineda, Tordera), la Selva Marítima (Blanes i Lloret de Mar) i de l’Hospital de Calella.

Formació de formadors

Per poder treballar sota uns mateixos criteris és molt important la formació dels professionals. Per aquest motiu, aquest dimarts 28 de setembre s’ha celebrat a l’Hospital de Blanes la Jornada d’iniciació en l’educació del pacient asmàtic pediàtric i la seva família. Una formació de formadors en la qual s’han compartit els processos, s’han portat a terme tallers pràctics i s’ha entregat tot el material editat als professionals sanitaris dels diferents equips d’atenció primària tant de la Corporació com de l’ICS Girona.

L’objectiu d’aquesta trobada ha estat facilitar les eines i els coneixements més bàsics als professionals sanitaris en relació amb el camp de l’asma pediàtric perquè ells puguin treballar amb una única base i traslladar la informació i conscienciar els seus pacients i famílies un cop arribin a la consulta.

Image
Image
Image