Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

urgències

En els últims cinc anys, el nombre de derivacions realitzades des de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta i l’Hospital Santa Caterina de Salt al centre d’urgències d’atenció primària Güell han passat de 629 l’any 2018 a 2.319 aquest 2022 El CUAP Güell ofereix atenció urgent tots els dies de l’any i les 24 hores Des del 2018, s’han realitzat 323.439 atencions

El Centre d'urgències d'atenció primària (CUAP) Güell de Girona ha incrementat notablement en els últims anys el nombre de pacients atesos fruit de derivacions directes des dels serveis d'urgència dels hospitals. Aquest fet es produeix quan la patologia del pacient es pot tractar des de la mateixa atenció primària i no requereix una atenció hospitalària. En els últims cinc anys, el nombre de derivacions realitzades des de l'Hospital Universitari Dr. Josep Trueta i l'Hospital Santa Caterina de Salt han passat de 629 l'any 2018 a 2.319 aquest 2022.

El CUAP Güell ofereix assistència cada dia de l'any i les 24 hores del dia, és a dir, també en horari nocturn i festius, en què els centres d'atenció primària no estan operatius. En ell es resolen problemes de salut urgents de baixa i mitjana complexitat. Presta atenció a 177.620 persones de la seva àrea d'influència, corresponent a les àrees bàsiques de salut de Girona, Salt, Sarrià de Ter i Celrà.

Des del 2018, moment en què el Güell va ampliar l'horari d'atenció a les urgències, s'han realitzat 323.439 atencions. Durant aquest 2022 (dades fins a setembre) s'han fet 60.568 visites (presencials i telefòniques), de les quals pràcticament la meitat s'han produït en festius i caps de setmana (27.013) mentre que la resta són en dies laborables (33.555).

Durant aquests cinc anys de funcionament amb l'horari ampliat, s'ha demostrat que el CUAP té un índex de resolució elevat. Durant el 2022, el 95% de les atencions dutes a terme al centre s'han pogut resoldre satisfactòriament i només ha estat necessari derivar a l'hospital el 4,8% dels pacients.

L'ús d'aquest dispositiu s'ha increment any rere any; tot i això, encara hi ha un important nombre d'usuaris que es desplacen en primera instància a l'hospital per qüestions de menys complexitat, que podrien haver estat ateses a l'atenció primària.

Serveis que ofereix el Güell

L'equip de professionals del CUAP Güell està format per metges i metgesses de família, pediatres –en tram diürn de festiu-, infermers i infermeres, auxiliars d'infermeria i professionals d'atenció a la ciutadania. Tot l'equip té cura de la salut de la ciutadania mentre els seus equips d'atenció primària de referència estan tancats, garantint la continuïtat assistencial. Així, en cap de setmana, festius i de 20 h a 8 h, els professionals del Güell, atenen tant a les consultes, com es desplacen al domicili dels pacients, en cas que sigui necessari.

La cartera de serveis del CUAP Güell inclou l'atenció a les urgències de baixa complexitat, les cures d'infermeria, la continuïtat assistencial del pacient fràgil, pal·liatiu i crònic, atenció a patologia traumàtica lleu quan no hi ha signes de fractura, i atencions urgents a les residències geriàtriques i sociosanitaris, entre d'altres.

Els professionals d'infermeria atenen els pacients amb patologia de baixa complexitat de forma autònoma i també fan cures, sutures, embenatges i a més, administren medicació, ja sigui oral, sublingual, tòpica, nebulitzada o inhalada i parenteral.

Al CUAP Güell tenen capacitat de fer proves per acotar el diagnòstic com ara radiologia urgent (de 8 h a 22 h dies laborables), electrocardiograma, ecografies i altres proves com tests ràpids de virus respiratoris, tests antigènics ràpids Covid-19, PCR de Covid-19, test ràpid d'estreptococ A, tires d'orina, glucèmia capil·lar i determinació de l'estat del tractament anticoagulant oral, si s'escau.

Al CUAP també ofereixen suport vital avançat, és a dir, davant de qualsevol pacient que presenti una situació de risc imminent, fan una valoració per a la detecció precoç i orientació diagnòstica, a més d'estabilitzar el pacient mentre arriba el transport sanitari per traslladar-lo a l'hospital.

Image
Image
Els treballs i l’equipament del centre han tingut un cost de més de 300.000 euros. L’activitat del CUAP ha crescut un 11% des que es va posar en marxa el 2018, fet que fa necessari incrementar l’espai d’atenció assistencial

Avui, 28 d’octubre, han entrat en funcionament les noves consultes del Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) Güell. Les obres d'adequació i millora s’han centrat en la planta baixa del Centre Sanitari Güell, amb l'objectiu d'ampliar la zona destinada a l’atenció a les urgències d’atenció primària. L’increment constant d’activitat ha fet necessari millorar la funcionalitat de la zona d’atenció a les urgències, de manera que els treballs que s’hi han fet han permès disposar de cinc nous boxs per tal de donar una resposta millor en moments d'alta demanda assistencial. L’ampliació ha suposat una inversió de 311.222,47 € entre l’obra i l’equipament. Les obres de millora també han permès fer una nova redistribució i ampliació dels espais de treball dels professionals, sobretot pel que fa a l’Àrea d’Administració.

Des que l’any 2018 es va iniciar l’atenció urgent del CUAP Güell, el Centre ha tingut un creixement continuat i sostingut de les seves urgències –amb l’excepció de l'any 2020 en què, a causa de la pandèmia, la xifra va ser lleugerament inferior. A més, des del mes d’abril passat, el CUAP Güell també rep pacients traslladats amb ambulància per part del SEM. Fins aleshores, tots els pacients que eren atesos pel SEM a la zona d’influència del CUAP (les àrees bàsiques de salut de Girona, Sarrià i Celrà) eren derivats directament a l’Hospital Trueta. A principis d’any es va modificar el protocol per tal que el CUAP Güell pogués atendre els pacients que, per nivell de complexitat, poguessin ser visitats a l’atenció primària. Així, des del mes d’abril, quan es va posar en marxa el nou flux de derivacions, el 7% dels serveis que fa el SEM en aquesta zona de referència són portats directament al Güell.

El primer any de funcionament del CUAP es van realitzar 68.980 visites, mentre que el 2020 aquestes van ser 68.115 i l’any 2021 es van enfilar fins a les 77.560. Deixant de banda l’any 2020, doncs, el creixement de l’activitat d’urgències d’atenció primària de 2021, en relació amb el 2018, va ser de l’11%. Durant aquests gairebé quatre anys de funcionament s’ha demostrat que el CUAP té un índex de resolució elevat. Així, el 94,7% de les atencions realitzades al centre es resolen satisfactòriament i només és necessari derivar a l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta el 5,3% dels pacients.


    

Image
Image
Image
Image
Image
Avui, 27 de maig, és el Dia Internacional de la Medicina d’Urgències i Emergències

Quatre de cada sis pacients atesos al Trueta són de fora la seva àrea, consolidant així el paper d’hospital de referència de la Regió Sanitària de Girona

El Servei d'Urgències de l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta va atendre al 2020 un 21% més de pacients amb risc vital que l'any anterior. El 40% dels malalts que s’atenen a  les urgències són de fora de l’àrea sanitària de referència del centre com a hospital bàsic (les quatre àrees bàsiques de Girona, Sarrià de Ter, Celrà i Banyoles). Aquest fet es deu, en gran part, perquè el Trueta és on s’atenen totes les activacions dels Codis (Codi Ictus, Codi IAM degut sobretot a  Codi Politrauma...), consolidant, d’aquesta manera, l’hospital Trueta com a centre de referència de la Regió Sanitària de Girona.

En un any convencional, el Servei d’Urgències del Trueta realitza unes 77.000 atencions, amb una estada mitja dels pacients del voltant de 4 hores, i un 95% dels episodis es finalitzen abans de les 12 hores des de l’inici de l’assistència.

Però el 2020, no ha estat un any convencional; el Coronavirus SARS CoV-2 ha estat el gran protagonista, i els professionals del Servei d’Urgències han estat a la primera línia des del primer pacient que van atendre amb Covid19, el 28 de febrer de 2020. Els professionals han hagut d’anar adaptant els seus protocols a la nova situació, ajustant la manera de treballar i liderant l’inici del procés assistencial dels pacients afectats per la COVID. S’ha reorganitzat el servei per poder establir circuits diferenciats per a pacients sospitosos de tenir Covid i els que no, s’ha après a treballar equipats amb grans mesures de protecció individual, s’ha treballat colze a colze amb professionals d’altres serveis –especialment durant la primera onada de la pandèmia- i s’han posat en marxa nous recursos, com l’hospitalització domiciliària.

Augment dels pacients en situació de risc vital i de les hospitalitzacions

L’impacte de la pandèmia s’ha vist reflectit en les dades d’activitat del servei. Així, durant el 2020, l’Hospital Trueta va atendre un total de 56.173 urgències, un 27% menys que l’any anterior, descens degut principalment al confinament de la primera onada. Destaca l’increment del 21% de les urgències de nivell I, les que comporten risc vital del pacient. També han augmentat les de nivell II, qualificades de molt greus, que han pujat un 3%. La reducció de les atencions s’ha registrat especialment en les de nivell V (no urgent), IV (menys urgent) i III (urgent) que ha estat del -35%, -37% i -22% respectivament. L’explicació de les dades rau en el fet que durant aquest any de pandèmia, els usuaris han tendit a utilitzar els serveis d’urgències hospitalaris quan la seva situació era greu. Un altre efecte causat per la pandèmia és l’increment de les urgències que han acabat en hospitalització, que ha passat del 14,5% al 2019 al 18,1% al 2020.

Però el 2020 no només serà recordat per la pandèmia, sinó també per les obres d’ampliació del Servei d’Urgències, que van començar el 2017 i la COVID 19 va obligar a aturar durant uns mesos. Finalment, el renovat servei es va posar en marxa el gener de 2021, amb el doble de capacitat física (2300 m2) i amb la tecnologia més puntera. Aquesta reestructuració física, ha anat acompanyada d’una reestructuració en el funcionament i una ampliació dels recursos humans disponibles en tots els torns.

Els professionals del Servei d’Urgències van començar a utilitzat la metodologia de treball LEAN HEALTHCARE l’any 2013, que permet augmentar l’eficàcia, l’eficiència, la qualitat i la seguretat de l’atenció sanitària, eliminant allò que no aporta valor en l’obtenció del resultat esperat.

Image
Image
Image
Image
Tan sols feia tres setmanes que havien començat les obres quan es van haver de suspendre

Ahir es van reprendre de nou les obres d’ampliació del servei d’Urgències de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, que ja estan en la seva tercera i última fase d’execució. Els treballs havien començat a finals de febrer, però tot just després de tres setmanes van quedar aturats per l’estat d’alarma decretat per l’Estat, que va comportar la paralització de totes les obres públiques. Després de quatre mesos ahir els operaris van reactivar la seva feina, que es preveu que s’acabarà a finals d’any si no hi ha cap més contratemps. 

Aquests treballs consistiran en l’adequació d’una zona d’observació amb 12 llits, tres dels quals de semicrítics, i una zona amb 8 butaques de tractament. També es crearà una sala d’informació per a familiars. Per dur a terme aquests treballs s’ha traslladat provisionalment l’Àrea d’urgències de Traumatologia a la primera planta de l’Hospital, un espai que durant la pandèmia es va reconvertir en una UCI. Aquestes obres tindran un cost d’uns 800.000 euros.

Un cop acabada aquesta tercera fase, ja hauran culminat del tot les obres d’ampliació del servei d’Urgències, que van començar el març de l’any 2017 i que hauran suposat una inversió de poc més de 4 milions d’euros. El projecte global permetrà gairebé doblar la superfície que tenia el servei, que passarà dels 1.200 metres quadrats a 2.300 metres quadrats un cop acabada tota l’obra. Els treballs s’han organitzat en tres fases, per tal de fer compatible l’activitat assistencial amb els avenços dels operaris.

Des del mes de juny de 2019, quan es van estrenar els treballs resultants de la segona fase de les obres, el servei està funcionant amb molta més superfície de la que hi havia anteriorment. Hi ha un circuit diferenciat per als pacients que venen amb mitjans propis i per als que arriben amb ambulància, i també es disposa d’unes instal·lacions molt renovades i ampliades que comprenen la zona d’admissions, la de triatge, la sala d’espera, la de pacients de baixa complexitat, l’àrea de traumatologia, i els boxs de crítics.

Les instal·lacions que es van inaugurar en la segona fase van quedar connectades amb les corresponents a la primera fase del servei d’Urgències, que van entrar en funcionament l’estiu de 2018 i que estan formades per una àrea d’atenció dotada de 22 boxs amb 31 punts d’assistència.

Durant la fase aguda de la pandèmia pràcticament tot el servei es va dedicar a l’atenció de pacients amb COVID-19 mentre que ara, quan la situació està molt més normalitzada, estan destinats a l’atenció dels pacients amb símptomes compatibles amb Coronavirus un total de 8 boxs dels 22 que hi ha.

L’ampliació de les Urgències suposa una gran millora, tant per als usuaris com per als professionals. El Servei d’Urgències esta dotat d’equipament d’última generació que permet millorar la seguretat dels pacients i que ha suposat un pas endavant pel que fa a la millora del confort, la intimitat i la privadesa dels usuaris.

Image
Image
Image
Els treballs, que s’executaran durant sis mesos, consistiran en l’adequació d’una zona d’observació amb 12 llits i 8 butaques i d’una sala d’informació per a familiars

Aquesta setmana s’ha iniciat la tercera fase de les obres d’ampliació del servei d’Urgències de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, que consistiran en l’adequació d’una zona d’observació amb 12 llits, tres dels quals estan en boxs individuals, i 8 butaques. També es crearà una sala d’informació per a familiars. Per dur a terme aquests treballs s’ha traslladat provisionalment l’Àrea de Traumatologia a la primera planta de l’Hospital. Aquestes obres tindran un cost d’uns 800.000 euros i està previst que s’acabin a finals d’estiu.

Un cop acabada aquesta tercera fase, ja hauran culminat del tot les obres d’ampliació del servei d’Urgències, que van començar el març de l’any 2017 i que hauran suposat una inversió de poc més de 4 milions d’euros. El projecte global permetrà gairebé doblar la superfície que tenia el servei, que passarà dels 1.200 metres quadrats a 2.300 metres quadrats un cop acabada tota l’obra. Els treballs s’han organitzat en tres fases, per tal de fer compatible l’activitat assistencial amb els avenços dels operaris.

Des del mes de juny passat, quan es van estrenar els treballs resultants de la segona fase de les obres, el Servei està funcionant amb molta més superfície de la que hi havia anteriorment. Així, des de l’estiu que hi ha un circuit diferenciat per als pacients que venen amb mitjans propis i per als que arriben amb ambulància, i també es disposa d’unes instal·lacions molt renovades i ampliades que comprenen la zona d’admissions, la de triatge, la sala d’espera, la de pacients de baixa complexitat, l’àrea de traumatologia, i els boxs de crítics.

Les instal·lacions que es van inaugurar en la segona fase van quedar connectades amb les corresponents a la primera fase del servei d’Urgències, que van entrar en funcionament l’estiu de 2018 i que estan formades per una àrea d’atenció dotada de 22 boxs amb 31 punts d’assistència.

L’ampliació de les Urgències suposa una gran millora, tant per als usuaris com per als professionals. El Servei d’Urgències esta dotat d’equipament d’última generació que permet millorar la seguretat dels pacients i que ha suposat un pas endavant pel que fa a la millora del confort, la intimitat i la privadesa dels usuaris.

Cada dia van al centre uns 200 pacients, que sumen aproximadament 70.000 pacients al cap de l’any. Part dels pacients atesos arriben derivats d’altres hospitals o centres d’atenció primària de la Regió Sanitària de Girona, atès que el Trueta n’és el centre de referència. Quasi el 20 % dels pacients atesos acaba ingressant al Trueta.

Image
Image