Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

Unitat d'Atenció a la Ciutadania

Catalunya ha iniciat el desplegament del certificat mèdic de defunció electrònic als centres hospitalaris, en el marc de la modernització del Registre Civil

El nou sistema permet digitalitzar un tràmit que fins ara es feia en paper, millorant la qualitat de la informació, la coordinació entre institucions i la seguretat jurídica del procés

 

 

El projecte, liderat pel Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions de les Corts i amb la col·laboració del Departament de Salut i la participació del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica, forma part del desplegament de la Llei 20/2011 del Registre Civil, que estableix la comunicació electrònica de les defuncions des dels centres sanitaris.

El sistema ja està en funcionament i totes les regions sanitàries disposen, com a mínim, d’un hospital amb el sistema operatiu. El procés s’estendrà progressivament a la resta de centres durant el 2026. Habitualment, la implantació s’inicia en serveis com urgències, medicina interna o unitats de cures intensives (UCI) i s’amplia progressivament a la resta de l’hospital.

El projecte dona continuïtat als tràmits digitals dels naixements, que ja es poden fer des dels hospitals. En aquest cas, les famílies poden gestionar la inscripció al Registre Civil i l’alta a la Seguretat Social abans de sortir del centre. Ara, aquest model s’estén també a les defuncions.

El certificat permet que el professional sanitari generi i signi digitalment el document des del sistema clínic, enviant-lo automàticament als sistemes corresponents (registre civil, sistemes funeraris i INE). Aquest nou model facilita la tramitació administrativa associada a la defunció, redueix la càrrega burocràtica i evita que les famílies hagin d’assumir gestions addicionals en un moment especialment delicat.

A Catalunya es registren aproximadament 69.000 defuncions anuals. La digitalització d’aquest procés suposa un pas endavant en la modernització de l’administració i en la millora dels circuits assistencials i administratius associats.

El projecte implica la participació de diversos actors, com el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions de les Corts, el Departament de Salut, l’Institut Nacional d’Estadística, els col·legis professionals, el sector funerari i els registres civils, amb l’objectiu de garantir un desplegament coordinat i segur.

La Generalitat treballa de manera coordinada amb el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions de les Corts per a la seva implantació progressiva al territori. En fases posteriors, es preveu ampliar el sistema a altres àmbits assistencials, com l’atenció primària, l’àmbit sociosanitari o les actuacions del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

 

Centres que actualment fan servir el nou sistema electrònic

Girona

  1. Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta

Regió Sanitària Alt Pirineu i Aran

  1. Hospital Comarcal del Pallars
  2. Fundació Sant Hospital (la Seu d'Urgell)

Barcelona ciutat

  1. Hospital de la Santa Creu i Sant Pau
  2. Hospital Universitari Vall d’Hebron

Barcelona Metropolitana Nord

  1. Hospital de Mollet

Barcelona Metropolitana Sud

  1. Hospital de Viladecans

Camp de Tarragona

  1. Hospital Univ. Joan XXIII de Tarragona

Catalunya Central

  1. Hospital Sant Joan de Déu de Manresa (Althaia)

Lleida

  1. Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida
  2. Hospital Universitari Santa Maria
  3. Hospital Jaume Nadal Meroles de Lleida (atenció intermèdia)

Penedès

  1. Hospital Universitari d’Igualada

Terres de l’Ebre

  1. Hospital de Tortosa Verge de la Cinta

L’acte de presentació de llibres escrits per dones trasplantades, donants o familiars ha destacat dins el programa d’activitats organitzades aquest matí a l’Hospital Josep Trueta de Girona per a celebrar la diada de Sant Jordi. La iniciativa, que s’ha desenvolupat en col·laboració amb l’associació Donem Girona, ha permès escoltar veus d’autores que, a partir de l’experiència personal, han elaborat relats que tenen com a fil conductor el procés de donació i trasplantament des de diferents perspectives. Cada autora ha estat acompanyada per professionals del Trueta, que s’ha encarregat de fer la presentació prèvia.

El programa de Sant Jordi al Trueta s’ha iniciat amb el lliurament de llibres als pacients hospitalitzats, gràcies a una campanya prèvia de recollida solidària impulsada per Donem Girona. L’associació ha recopilat més de 500 llibres de diferents temàtiques i per a públics diversos. D’altra banda, s’ha instal·lat una parada de Sant Jordi al vestíbul d’entrada de l’hospital per a l’intercanvi de llibres.  Enguany, també s’ha volgut commemorar el 150è aniversari del naixement del reconegut compositor sardanista Juli Garreta, amb la projecció de l’exposició «Juli Garreta, el paisatge fet música»

Les activitats de Sant Jordi formen part dels objectius de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania (UAC) del Trueta per acostar i incloure el teixit associatiu i social de Girona a l’hospital i, d’aquesta manera, reforçar els vincles entre els dos àmbits.

El centre reunirà sis autores catalanes per presentar els seus llibres sobre donació i trasplantaments, escrits a partir de l’experiència pròpiaL’Associació Donem Girona també regalarà 500 llibres a pacients del Trueta en una jornada per compartir cultura i fer pedagogia

 

L’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta dedicarà la diada de Sant Jordi d’aquest 2025 a transmetre com és de rellevant la donació d’òrgans i teixits amb un programa d’activitats en què hi destaca l’acte de presentació de llibres escrits per dones trasplantades, donants i familiars procedents de diversos punts de Catalunya. L’acte, que es desenvoluparà al vestíbul d’entrada del centre en col·laboració amb l’associació Donem Girona, permetrà escoltar veus que, a partir de l’experiència personal, transmeten valors com la resiliència, la solidaritat i la força transformadora de la donació. Aquesta iniciativa forma part dels objectius de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania (UAC) del Trueta, encarregada de configurar el programa d’activitats de la diada, per acostar i incloure el teixit associatiu i social de Girona a l’hospital i, d’aquesta manera, reforçar els vincles entre els dos àmbits.

En total seran sis les autores que parlaran dels seus llibres, els quals tenen com a fil conductor com es viu un procés de donació i trasplantament des de diferents perspectives: Laura Geli, Irene Gonzalo, Sílvia Rubio, Teresa Martí, Roser Pascual i Marta Gubau. Cada autora estarà acompanyada per professionals del Trueta, que s’encarregarà de fer la presentació prèvia: Santi Arcega, Maria Carme Joly i Ángela Gregoraci.

Amb aquest esdeveniment, Donem Girona i l’Hospital Josep Trueta volen incidir en la importància de la donació d’òrgans i teixits, que pot salvar vides i transformar-ne moltes altres. L’associació, fundada per la doctora Núria Masnou, coordinadora de trasplantaments del Trueta, treballa per sensibilitzar la ciutadania, acompanyar les persones trasplantades i les seves famílies, i crear una comunitat activa i compromesa amb la donació.

 

Una diada per compartir cultura i salvar vides
El programa d’activitats per Sant Jordi al Trueta s’iniciarà amb el lliurament de llibres als pacients hospitalitzats, gràcies a una campanya prèvia de recollida solidària impulsada per Donem Girona. Aquesta acció és un gest simbòlic per agrair la vida rebuda i fomentar la cultura com a eina de companyia i benestar. L’associació ha recopilat més de 500 llibres de diferents temàtiques i per a públics diversos.

D’altra banda, també s’instal·larà una parada de Sant Jordi al vestíbul d’entrada de l’hospital, amb llibres de segona mà, manualitats i les obres de les autores convidades per signar exemplars.

Els alumnes de l’Itinerari de Formació Específic (IFE) de l'Institut Pere Alsius de Banyoles també s’han volgut sumar a la jornada i han elaborat 450 punts de llibre personalitzats, que es repartiran entre els usuaris del Trueta. Aquesta col·laboració inclusiva mostra la capacitat que tenen tots els col·lectius de contribuir activament en iniciatives que salven vides.

El programa s’arrodoneix amb la projecció de l’exposició «Juli Garreta, el paisatge fet música», que rememora la trajectòria del reconegut compositor sardanista des de diferents vessants. La projecció forma part dels actes commemoratius dels 150 anys del naixement del compositor.