Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

COVID 19

A la Regió Sanitària de Girona es repartiran 171.410 dosis de la vacuna contra la grip i 95.660 contra la COVID-19

La campanya, que es farà de forma esglaonada, s’inicia dilluns 5 d’octubre prioritzant a persones que viuen en residències, persones en atenció domiciliària i d’alt risc, persones de 80 anys o més, infants de 6 a 59 mesos i infants de 5 a 14 anys amb factors de risc, embarassades i personal sanitari i sociosanitari

La resta de població inclosa en les recomanacions, es vacunarà a partir del 26 d’octubre   

Dilluns 5 d’octubre, el Departament de Salut donarà inici, un any més, a la campanya de vacunació de tardor, que inclou la vacunació contra la grip i la COVID-19. L’objectiu principal és protegir les persones més vulnerables davant les complicacions que poden derivar-se d’ambdues infeccions. Per realitzar la campanya de vacunació, a la Regió Sanitària Girona es distribuiran, principalment als centre d’atenció primària, un total de 171.410 dosis de vacuna contra la grip i 95.660 contra la COVID-19. Les agendes per vacunar-se contra la grip i la COVID-19 estan obertes des del 27 de juliol i la ciutadania pot demanar cita a través dels canals habituals: La Meva Salut, citasalut.gencat.cat o directament al seu CAP.

La campanya es desplegarà de forma esglaonada. A l’inici, a partir de dilluns 5 d’octubre, es dirigeix la vacunació a persones que viuen a residències, persones de més de 80 anys, embarassades, personal sanitari i, com l’any passat, infants de 6 a 59 mesos. També es prioritzarà la vacunació de les persones que reben atenció domiciliària i els infants de 5 a 14 anys amb factors de risc.

A partir del 26 d’octubre podran vacunar-se la resta de col·lectius indicats: persones de 60 a 79 anys, persones de 15 a 59 anys amb factors de risc, professionals essencials i resta de grups indicats. El 16 de novembre s’iniciarà la vacunació sense cita als equips d’atenció primària per aquelles persones amb dificultats per accedir a la citació.

Avançar-se als virus respiratoris

El principal objectiu és protegir la ciutadania davant dels virus respiratoris, els quals augmenten la seva circulació especialment durant els mesos de tardor i hivern. Per això, es fa una crida a vacunar-se abans que s’iniciï el període de major incidència, que com sempre, es preveu que comenci el mes de desembre.

Cal recordar que la grip i la COVID-19 continuen sent malalties que poden provocar complicacions greus, sobretot en persones grans, infants i col·lectius amb més risc. La vacuna contra la grip redueix la malaltia i les seves complicacions, entre les quals pneumònia, otitis, sinusitis, deshidratació o agreujament d’una malaltia crònica de base (per exemple, insuficiència cardíaca, asma o diabetis). Aquestes complicacions poden fer necessàries hospitalitzacions, ingressos en unitats de cures intensives i, fins i tot, causar la mort. Precisament per aquest motiu, es comença la campanya en una primera fase per a aquests col·lectius més vulnerables.

Incrementar les cobertures vacunals, un objectiu clar

Durant la campanya 2025-2026 es van administrar a la Regó Sanitària Girona un total de 153.388 dosis de vacuna antigripal i 88.352 dosis de vacuna contra la COVID-19, segons les dades del Sistema d’Informació de Vacunes de Catalunya (SIVAC). En el cas de la grip, aquestes xifres suposen un increment de 13.520 dosis respecte de la temporada anterior, en què se’n van administrar 139.868. Pel que fa a la COVID-19, es van administrar 154 dosis més que en la campanya 2024-2025, en què es van registrar 88.352 dosis.

La cobertura vacunal de la grip a la Regió Sanitària de Girona la temporada passada va ser de 35,4% i de 23,8% de la Covid19. El gerent de la Regió Sanitària, Jaume Heredia, anima els gironins a “tornar a prendre consciència de la importància de la vacunació, com vam fer durant la pandèmia“. Heredia lamenta que la Regió de Girona tingui les cobertures de vacunació de la grip més baixes de Catalunya, fet que suposa “que el nostre territori és més vulnerable davant les infeccions respiratòries, els nostres veïns i veïnes estan més desprotegits, amb les conseqüències que comporta pel que fa a ingressos hospitalaris que s'haurien pogut evitar”. Amb tot, el gerent reconeix l’esforç que es va fer l’any passat, quan la Regió Sanitària de Girona va tenir un augment de la cobertura de vacunació de grip d’un 2,08%, respecte de la temporada del 2024-2025, un increment superior al global de Catalunya, que va ser d’un 1,54%. 

A la Regió Sanitària de Girona s’estima que hi ha unes 51.000 persones majors de 80 anys. La cobertura vacunal d’aquest col·lectiu durant l’any passat va ser del 64,07% per la grip i de 50,03% per la COVID-19. A la nostra Regió hi ha unes més de 7.400 persones que viuen en residències per a gent gran, en 109 centres residencials. La cobertura de vacunació de grip en aquesta població la temporada 25-26 va ser del 80,5% i de COVID-19 del 74,6%.

D’altra banda, i per segon any, s’avança l’inici de la vacunació als infants entre 6 i 59 mesos, que conformen un col·lectiu d’unes 41.000 persones a la Regió Sanitària de Girona, el qual va assolir una cobertura del 37,56% la temporada passada. Vacunar als infants permet no només protegir-los precoçment de contraure la malaltia i patir complicacions, sinó que també redueix la propagació del virus al seu entorn, sobretot si hi ha persones grans. 

Un altre dels col·lectius pels quals dilluns comença la campanya, són les embarassades. Cal incidir en que la vacuna està recomanada en qualsevol trimestre de l’embaràs. Vacunar-se redueix les possibles complicacions (com el part prematur o cesària) i protegeix tant l’embarassada, com el nadó durant els primers mesos de vida.

La vacunació contra la grip es recomana també a tot el personal de centres, serveis i establiments sanitaris. Vacunar-se és clau per prevenir la malaltia i les seves possibles complicacions, en ells mateixos i també per a reduir la probabilitat de transmetre el virus al seu entorn i als pacients que atenen, especialment els més vulnerables i amb més risc de complicacions, d’hospitalització o de mort.

Entre les prioritats estratègiques, Salut reforçarà la vacunació als centres sanitaris, mantindrà per tercera temporada el conveni amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya per promoure la recomanació de la vacunació, i impulsarà la implicació del personal sanitari mitjançant la coordinació amb col·legis professionals i societats científiques. Així mateix, es preveu ampliar la difusió de la campanya a l’entorn laboral a través dels serveis de prevenció de riscos laborals, promoure accions específiques adreçades al col·lectiu docent en col·laboració amb el Departament d’Educació, i reforçar la participació dels ajuntaments i les entitats del món local en la promoció de la vacunació.

Tipus de vacunes

Per a aquesta campanya s’utilitzaran vacunes adaptades a les soques circulants tant de la grip com de la COVID-19. En el cas de la grip, d’acord amb les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut per a la temporada 2026-2027 a l’hemisferi nord, s’han actualitzat els tres components de les vacunes trivalents respecte de la temporada anterior. En el cas de la COVID-19, l’Agència Europea de Medicaments ha recomanat actualitzar la composició antigènica de les vacunes autoritzades per a la campanya 2026-2027 amb la variant XFG del SARS-CoV-2.

La vacuna antigripal forma part del calendari de vacunacions i immunitzacions sistemàtiquesi s’administra cada any durant els mesos de tardor, abans de començar la temporada epidèmica. És important vacunar-se cada any perquè el virus de la grip pateix mutacions i això comporta la necessitat d’adaptar les vacunes cada temporada per fer-hi front. D’altra banda, els anticossos que produeix el nostre sistema immunitari contra aquests virus disminueixen amb el pas del temps.

A la Regió Sanitària de Girona es repartiran 144.600 dosis de la vacuna contra la grip

La primera fase de la campanya, que avui s’inicia, s’adreça a persones institucionalitzades, embarassades, personal sanitari, persones a partir dels 80 anys i, com a novetat d’enguany, també infants entre 6 i 59 mesos

La resta de població inclosa en les recomanacions, es vacunarà a partir del 13 d’octubre  

 

Avui, el Departament de Salut dona inici, un any més, a la campanya de vacunació de tardor, que inclou la vacunació contra la grip i la COVID-19. L’objectiu principal és protegir les persones més vulnerables davant les complicacions que poden derivar-se d’ambdues infeccions. Per realitzar la campanya de vacunació, a la Regió Sanitària Girona es distribuiran, principalment als centre d’atenció primària, un total de 144.600 dosis de vacuna contra la grip.

La campanya es desplegarà en dues fases. La primera que s’inicia avui inclou la vacunació de persones que viuen a residències, persones de més de 80 anys, embarassades, personal sanitari i, com a novetat d’aquest any, infants de 6 a 59 mesos. També es prioritzarà la vacunació de les persones que reben atenció domiciliària.

 Aquesta primera fase de la campanya s’allargarà durant aproximadament tres setmanes. La segona fase començarà el 13 d’octubre, moment a partir del qual podran vacunar-se la resta de col·lectius indicats: majors de 60 anys, les persones menors d’aquesta edat amb condicions de risc, persones residents en centres d’atenció a la discapacitat, així com docents i el personal de serveis essencials, entre d’altres.

 

Avançar-se als virus respiratoris

 El principal objectiu és protegir la ciutadania davant dels virus respiratoris, els quals augmenten la seva circulació especialment durant els mesos de tardor i hivern. Per això, es fa una crida a vacunar-se abans que s’iniciï el període de major incidència, que com sempre, es preveu que comenci el mes de desembre.

Cal recordar que la grip i la COVID-19 continuen sent malalties que poden provocar complicacions greus, sobretot en persones grans, infants i col·lectius amb més risc. La vacuna contra la grip redueix la malaltia i les seves complicacions, entre les quals pneumònia, otitis, sinusitis, deshidratació o agreujament d’una malaltia crònica de base (per exemple, insuficiència cardíaca, asma o diabetis). Aquestes complicacions poden fer necessàries hospitalitzacions, ingressos en unitats de cures intensives i, fins i tot, causar la mort. Precisament per aquest motiu, es comença la campanya en una primera fase per a aquests col·lectius més vulnerables.

 

Els col·lectius més vulnerables

 A la Regió Sanitària de Girona s’estima que hi ha unes 51.000 persones majors de 80 anys. La cobertura vacunal d’aquest col·lectiu durant l’any passat va ser del 62,72% a la demarcació. A la nostra Regió hi ha unes més de 7.000 persones que viuen en residències per a gent gran i més de 115 centres residencials. 

 D’altra banda, com a novetat aquesta campanya, s’avança l’inici de la vacunació als infants entre 6 i 59 mesos, que conformen un col·lectiu d’unes 41.000 persones a la Regió Sanitària de Girona. Durant la temporada anterior es va assolir una cobertura del 29.95% a la demarcació. Vacunar als infants permet no només protegir-los precoçment de contraure la malaltia i patir complicacions, sinó que també redueix la propagació del virus al seu entorn, sobretot si hi ha persones grans.

Un altre dels col·lectius pels quals avui comença la campanya, són les embarassades. Cal incidir en que la vacuna està recomanada en qualsevol trimestre de l’embaràs. Vacunar-se redueix les possibles complicacions (com el part prematur o cesària) i protegeix tant l’embarassada, com el nadó durant els primers mesos de vida.

 La vacunació contra la grip es recomana també a tot el personal de centres, serveis i establiments sanitaris. Vacunar-se és clau per prevenir la malaltia i les seves possibles complicacions, en ells mateixos i també per a reduir la probabilitat de transmetre el virus al seu entorn i als pacients que atenen, especialment els més vulnerables i amb més risc de complicacions, d’hospitalització o de mort.


Tipus de vacunes

En aquesta campanya, a Catalunya les vacunes contra la grip que s’utilitzaran són trivalents seguint les indicacions de la OMS i per la COVID-19 s’utilitzaran vacunes monovalents adaptades per fer front a la variant LP8.1. Per iniciar aquesta primera fase, s’han distribuït fins avui 261.000 dosis de vacunes antigripals a tot Catalunya, 33.770 de les quals a la Regió Sanitària Girona. Setmanalment s’aniran distribuint noves dosis als centres vacunals. Per als infants a partir dels 2 anys (fins els 18 anys), també es disposarà de vacuna d’administració intranasal. 

Per tal de demanar dia i hora per a les vacunes cal sol·licitar-ho a través de La Meva Salut, preferentment, a l’apartat de ‘Cites’, clicant a ‘Cites i consultes d'atenció primària’ i triant l’opció ‘Vacunació’. La cita prèvia també es pot demanar al web de programació citasalut.gencat.cat o bé acudint directament al CAP.

La vacuna antigripal forma part del calendari de vacunacions i immunitzacions sistemàtiques i s’administra cada any durant els mesos de tardor, abans de començar la temporada epidèmica. És important vacunar-se cada any perquè el virus de la grip pateix mutacions i això comporta la necessitat d’adaptar les vacunes cada temporada per fer-hi front. D’altra banda, els anticossos que produeix el nostre sistema immunitari contra aquests virus disminueixen amb el pas del temps.

Des de l'Hospital Trueta de Girona, l'Institit d'Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI) i la companyia farmacèutica biotecnològica HIPRA estem buscant voluntaris majors o igual a 65 anys que vulguin participar en un estudi per avaluar la seguretat i la resposta immunològica de la vacuna contra la COVID-19 BIMERVAX® quan s'administra conjuntament (una a cada braç) amb la vacuna de la grip estacional de la propera tardor/hivern 2023/2024.

Tant la COVID-19 com la grip estacional són malalties respiratòries que es transmeten de persona a persona principalment a través de petites gotes que provenen del nas o de la boca. La majoria de les persones experimenten ambdues malalties de forma lleu, encara que es poden tornar greus. Les vacunes que es faran servir en aquest estudi ja estan autoritzades per prevenir aquestes malalties i, tant la seva seguretat com la seva eficàcia, han estat provades i descrites. Tot i això, per poder administrar aquestes dues vacunes de manera conjunta en el futur, cal verificar la seguretat i la resposta immunològica que té l'administració conjunta.

A l'estudi hi participaran vuit hospitals, entre els quals hauran de reclutar 300 persones voluntàries. L'estudi tindrà una durada de 2 mesos i cada persona voluntària haurà d'acudir a l'hospital en tres ocasions. Si porteu com a mínim dues dosis d'alguna vacuna d'ARN missatger (Pfizer o Moderna), i esteu interessats a participar-hi heu d'enviar un correu electrònic a hiprahh11@idibgi.org o bé omplir el formulari web que teniu a continuació. Els investigadors de l'assaig clínic es posaran en contacte amb totes les persones que hagin omplert el formulari i enviat un correu electrònic per participar-hi.

Clicqueu a la imatge per accedir al formulari:


  L'assaig clínic ha estat autoritzat per l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS)

L'estudi, ja autoritzat per l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), comptarà amb la participació de 300 persones voluntàries i es durà a terme a vuit hospitals d'Espanya: Hospital Dr. Josep Trueta (Girona), Hospital Clínic Barcelona (Barcelona), Hospital Germans Trias i Pujol (Badalona), Hospital Clínic Universitari de Valladolid (Valladolid), HM Model (La Corunya), Hospital de Santiago (Santiago de Compostel·la), Hospital Regional de Màlaga (Màlaga) i CAP Centelles (Centelles, Barcelona). L'assaig clínic tindrà una durada de 2 mesos i cada persona voluntària haurà d'anar a l'hospital tres vegades. Cada hospital ha habilitat un espai a la seva web perquè les persones interessades puguin inscriure's a l'estudi.

Els 300 voluntaris participants es dividiran en tres grups de manera aleatòria. El primer grup rebrà una dosi de la vacuna de la grip i una dosi de placebo a l'altre braç. El segon grup rebrà una dosi de BIMERVAX® i una dosi de placebo. El tercer grup serà vacunat amb una dosi de la vacuna de la grip i una dosi de la vacuna contra la COVD-19 BIMERVAX®. Les persones voluntàries que hagin rebut una dosi de la vacuna contra la grip, ja estaran protegides contra aquesta malaltia per a la temporada 2023/2024.

L'estudi l'avalua el Comitè d'Ètica d'HM Hospitals i l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

Sobre la vacuna BIMERVAX®

Consisteix en una vacuna adjuvada bivalent que conté una proteïna recombinant basada en les variants Beta i Alfa del SARS-CoV-2 i que està indicada com a dosi de record per a persones majors de 16 anys1, 2. En els estudis, s'ha demostrat que es tracta d'una vacuna segura, poc reactogènica i amb una àmplia capacitat de neutralitzar les variants principals del virus, incloent-hi les variants d'Òmicron. A més, suggereix una protecció més duradora i amb menys efectes adversos que la vacuna d'ARNm1, 2.

La vacuna es conserva a temperatura refrigerada, entre 2ºC i 8ºC, facilitant-ne la logística i distribució. Es tracta d'una vacuna "llesta per utilitzar", és a dir, no cal reconstituir-la abans de fer- la servir, facilitant així la tasca al personal sanitari.

  1. Fitxa tècnica de BIMERVAX®
  2. Corominas J, Garriga C, Prenafeta A, Moros A, Canete M, Barreiro A, et al. Safety and immunogenicity of the protein- based PHH-1V compared to BNT162b2 as a heterologous SARS-CoV-2 booster vaccine in adults vaccinated against COVID-19: a multicentre, randomised, double-blind, non-inferiority phase IIb trial. Lancet Reg Health. 2023; doi https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2023.100613
Image
També s’ha vacunat la primera treballadora, Julissa Chu, infermera de la residència Sant Oleguer de Blanes El Departament de Salut estén la campanya de vacunació arreu del territori i en els propers dies la vacuna arribarà a la resta de comarques

La campanya de vacunació contra la COVID a la Regió Sanitària de Girona s’estén progressivament arreu del territori que integra la Sanitària de Girona i avui ha arribat a la comarca de la Selva. El dispositiu s’ha desplaçat aquest dijous a la tarda fins la residència Sant Oleguer de Blanes, on s’ha administrat la primera dosi a l’usuari Eusebi Sarsanedas Tura, de 89 anys. S’ha mostrat il·lusionat amb aquest primer pas i confia en poder tornar a sortir aviat al carrer, una de les coses que més enyora.

Minuts després, l’ha seguit també la primera treballadora del centre, Julissa Chu Sifuentes, de 45 anys, infermera. En el seu cas, explica que s’ha vacunat per responsabilitat i després d’haver viscut uns mesos laboralment molt durs.

Les vacunes han arribat cap a dos quarts de quatre de la tarda a la residència Sant Oleguer de Blanes i s’han administrat a 22 residents i 13 treballadors. En total són 35 dosis i un cop passats 21 dies rebran la segona injecció. La previsió és que en els propers dies es continuï amb la vacunació en altres residències del territori. Aquesta setmana es disposen de 440 dosis i un equip format per tres infermeres i una coordinadora ha sigut l’encarregat d’administrar les primeres 35 dosis de la Selva. El desplegament d’avui és excepcional, en tractar-se de les primeres vacunacions, i habitualment es desplaçaran als centres en grups de dues infermeres.

Per a la priorització de les primeres residències on s’ha començat a vacunar se segueix un criteri principal: són centres verds, és a dir, no tenen cap cas actiu de coronavirus. En el cas de la residència Sant Oleguer de Blanes es tracta també d’una residència blanca, ja que no ha registrat cap cas de COVID durant tota la pandèmia.

La directora de la residència, Isabel Batista, ha explicat que els primers mesos de la pandèmia els van viure amb “molta angoixa” i que confien que amb la vacuna puguin recuperar “una mica de llibertat”.

La Selva és el cinquè territori on s’administra la vacuna a la Regió Sanitària de Girona. Aquest matí un equip d’infermeres també s’ha desplaçat a Calella, al Maresme, on han vacunat els primers usuaris i treballadors de la residència Nostra Senyora de Fàtima. El tret de sortida de les vacunacions el va donar el Gironès, amb el primer vacunat a la Residència Creu de Palau el diumenge 27 de desembre, i ahir es va administrar també al Ripollès i la Garrotxa.

El desplegament de la campanya de vacunes al territori suposa un “repte logístic”, tal com va destacar el Gerent Territorial del CatSalut a la Regió Sanitària de Girona, Miquel Carreras, en la primera vacunació. Per fer-ho possible, a la regió s’han format dos equips integrats en total per quaranta infermeres i dotze administratius, sota la supervisió de dues coordinadores que s’encarregaran de gestionar les vacunacions a la regió.

  

 

Image
Image
Image
Image
Un equip d’infermeres ha administrat les primeres vacunes de la comarca a la Residència 3 d’Olot

El Departament de Salut estén la campanya de vacunació arreu del territori i en els propers dies la vacuna arribarà a la resta de comarques

La Regió Sanitària de Girona continua amb la campanya de vacunació que el diumenge 27 de desembre es va iniciar a la Residència Creu de Palau de Girona i aquesta tarda el desplegament ha arribat a la Garrotxa.  La primera persona de  la comarca en rebre la injecció de Pfizer ha sigut l’usuari de la Residència Edat 3 d’Olot, Josep Estudis Jordà, 75 anys. S’ha mostrat molt satisfet de rebre la dosi i confia que es vacuni el major nombre de gent possible per recuperar la normalitat i “poder tornar a sortir”. Poc després l’ha seguit Astrid Garcia Batlle, de 33 anys, infermera i responsable higienicosanitària d’aquest mateix centre. En el seu cas, explica que ha pres la decisió de vacunar-se per responsabilitat, donat el tracte proper que manté a diari amb els usuaris del centre, i avançar així en la pandèmia.  

Les vacunes han arribat cap a dos quarts de quatre de la tarda a la residència i s’han administrat en 27 residents i 18 treballadors. El centre té actualment 29 residents i 31 treballadors. La previsió és que en els propers dies es continuarà amb la vacunació en altres residències del territori. Aquesta setmana es disposen de 440 dosis i un equip format per sis infermeres ha sigut l’encarregat d’administrar-ne 45 a la a la Residència Edat 3 d’Olot. El desplegament d’avui és excepcional, en tractar-se de les primeres vacunacions, i habitualment es desplaçaran als centres en grups de dues infermeres.

Per a la priorització de les residències on s’ha començat a vacunar se segueix  un criteri principal: són centres verds, és a dir, no tenen cap cas actiu de coronavirus. En el cas del geriàtric Edat 3 d’Olot es tracta a més d’un centre “blanc”, és a dir, que no ha registrat cap contagi de COVID. “Hem estat molt angoixats però no tenir cap usuari positiu  ens ha fet una mica més fàcil la nostra feina”, ha explicat la directora de la residència, Esther Arbusà.  

La Garrotxa és la tercera comarca on s’ha administrat la vacuna a la Regió Sanitària de Girona. Aquest matí un equip de vacunació també s’ha desplaçat al Ripollès a la Residència Assistida Comarcal de Campdevànol. La primera dosi a la regió es va administrar al Gironès aquest diumenge, a la residència Creu de Palau, i progressivament arribarà a la resta de comarques que formen part de la regió sanitària.

El desplegament de la campanya de vacunes al territori suposa un “repte logístic”, tal com va destacar el Gerent Territorial del CatSalut a la Regió Sanitària de Girona, Miquel Carreras, en la primera vacunació. Per fer-ho possible, a la regió s’han format dos equips integrats en total per quaranta infermeres i dotze administratius, sota la supervisió de dues coordinadores que s’encarregaran de gestionar les vacunacions a la regió.

Image
Image
Image
Image