Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

ampliació

El centre ha passat de tenir 17 consultes a tenir-ne 25, a més de guanyar una aula d’educació sanitària

Avui s’ha posat en funcionament l’ampliació del CAP Santa Clara, on s’ha fet l’adequació i la reordenació d’una part dels espais de la primera planta que han passat de ser àrea administrativa a ser àrea assistencial. Els treballs van començar el mes d’agost passat i s’han acabat aquest mes d’abril, moment a partir del qual s’ha procedit a instal·lar-hi l’equipament.

Els treballs d’ampliació han tingut un cost de 743.960 euros, entre obra i equipament, i han permès crear 8 consultes noves al centre, una de les quals és d’Odontologia, que s'obrirà en els propers dies. També s’ha habilitat un espai específic per a una aula d’educació sanitària. En total, s’ha actuat sobre una superfície construïda de 539,30 metres quadrats (dels quals s’han guanyat 302 m2), cosa que ha permès augmentar la superfície del CAP un 19%. Actualment, el Centre disposa de 1.875 metres quadrats.

Un cop acabades les obres, el CAP Santa Clara ha augmentat el nombre de consultes fins a 25. D’aquesta manera, el primer pis passa a ser on es concentra la major part d’activitat assistencial, ja que ara hi ha 14 de les 25 consultes que té el CAP. La distribució dels nous espais s’organitza al voltant del pati central, que funciona com a sala d’espera i que dona accés a totes les consultes situades al perímetre. Amb aquests treballs, també s’han redistribuït les consultes de pediatria.

Al CAP Santa Clara hi treballen un total de 76 professionals i s’hi atén una població de referència d’unes 25.000 persones. Cada any s’hi fan unes 80.000 visites de medicina familiar i comunitària, 57.000 d’infermeria familiar i comunitària, a més de 9.000 de pediatria i 5.000 d’infermeria pediàtrica, 5.000 d’odontologia, i 3.000 de treball social sanitari. El CAP Santa Clara, a més de ser un centre assistencial, també és docent ja que, des de l’any 2020, s’hi fa la residència de medicina (MIR) i d’infermeria familiar i comunitària (IIR).

 

 

 

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Tan sols feia tres setmanes que havien començat les obres quan es van haver de suspendre

Ahir es van reprendre de nou les obres d’ampliació del servei d’Urgències de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, que ja estan en la seva tercera i última fase d’execució. Els treballs havien començat a finals de febrer, però tot just després de tres setmanes van quedar aturats per l’estat d’alarma decretat per l’Estat, que va comportar la paralització de totes les obres públiques. Després de quatre mesos ahir els operaris van reactivar la seva feina, que es preveu que s’acabarà a finals d’any si no hi ha cap més contratemps. 

Aquests treballs consistiran en l’adequació d’una zona d’observació amb 12 llits, tres dels quals de semicrítics, i una zona amb 8 butaques de tractament. També es crearà una sala d’informació per a familiars. Per dur a terme aquests treballs s’ha traslladat provisionalment l’Àrea d’urgències de Traumatologia a la primera planta de l’Hospital, un espai que durant la pandèmia es va reconvertir en una UCI. Aquestes obres tindran un cost d’uns 800.000 euros.

Un cop acabada aquesta tercera fase, ja hauran culminat del tot les obres d’ampliació del servei d’Urgències, que van començar el març de l’any 2017 i que hauran suposat una inversió de poc més de 4 milions d’euros. El projecte global permetrà gairebé doblar la superfície que tenia el servei, que passarà dels 1.200 metres quadrats a 2.300 metres quadrats un cop acabada tota l’obra. Els treballs s’han organitzat en tres fases, per tal de fer compatible l’activitat assistencial amb els avenços dels operaris.

Des del mes de juny de 2019, quan es van estrenar els treballs resultants de la segona fase de les obres, el servei està funcionant amb molta més superfície de la que hi havia anteriorment. Hi ha un circuit diferenciat per als pacients que venen amb mitjans propis i per als que arriben amb ambulància, i també es disposa d’unes instal·lacions molt renovades i ampliades que comprenen la zona d’admissions, la de triatge, la sala d’espera, la de pacients de baixa complexitat, l’àrea de traumatologia, i els boxs de crítics.

Les instal·lacions que es van inaugurar en la segona fase van quedar connectades amb les corresponents a la primera fase del servei d’Urgències, que van entrar en funcionament l’estiu de 2018 i que estan formades per una àrea d’atenció dotada de 22 boxs amb 31 punts d’assistència.

Durant la fase aguda de la pandèmia pràcticament tot el servei es va dedicar a l’atenció de pacients amb COVID-19 mentre que ara, quan la situació està molt més normalitzada, estan destinats a l’atenció dels pacients amb símptomes compatibles amb Coronavirus un total de 8 boxs dels 22 que hi ha.

L’ampliació de les Urgències suposa una gran millora, tant per als usuaris com per als professionals. El Servei d’Urgències esta dotat d’equipament d’última generació que permet millorar la seguretat dels pacients i que ha suposat un pas endavant pel que fa a la millora del confort, la intimitat i la privadesa dels usuaris.

Image
Image
Image

S’ha fet una nova sala d’autòpsies i s’ha guanyat espai en àrees de treball, com ara anatomia patològica i laboratori

Aquesta setmana han acabat les obres d’ampliació i millora del Servei d’Anatomia Patològica de l’Hospital Dr. Josep Trueta de Girona, que pràcticament ha doblat la seva superfície. Els treballs han servit per renovar completament la sala d’autòpsies, un espai que també acull les autòpsies clíniques procedents de l’Hospital de Santa Caterina, que fins ara no disposava d’aquest recurs. També s’han fet nous els vestidors i s’han creat espais de treball per als patòlegs i una sala destinada a sessions clíniques i formació. 

S’ha renovat completament la sala de congelació del Banc de Tumors i el magatzem per a peces quirúrgiques. La darrera fase de l’obra ha servit per ampliar la zona de laboratori destinada a macroscòpia, patologia molecular, citologies i immunohistoquímica, així com l’àrea de treball dels tècnics del Servei. També s’ha modernitzat l’equipament de l’àrea d’immunohistoquímica, amb la dotació de més eines per fer diagnòstics més acurats de diferents tipus de càncers. A banda de les obres, s’ha renovat tota la maquinària del Servei d’Anatomia Patològica i  s’hi ha incorporat nou aparellatge, unes actuacions que en conjunt han tingut un cost de 531.000 euros

El Servei d’Anatomia Patològica està format per 35 professionals, i des de principis d’any també ha incorporat l’activitat assistencial d’aquesta especialitat de l’Hospital de Santa Caterina de Salt. Això ha permès integrar al Trueta l’activitat de patologia molecular, cosa que suposarà un estalvi d’uns 350.000 euros cada any.

Al mateix temps, el nou Servei d’Anatomia Patològica assumeix la pràctica totalitat dels estudis de càncer de mama que es fan a la Regió Sanitària de Girona i, en total, superarà els 42.000 estudis anuals, entre biòpsies i citologies. El fet de concentrar tota l’activitat sota el mateix servei facilita la unificació de criteris diagnòstics, així com l’optimització de l’arxiu de tumors, destinat a recerca i a assaigs clínics sobre la malaltia.

La patologia digital a final d’any

Un altre avenç de primer ordre serà la posada en marxa dels estudis anatomopatològics en format digital, durant el segon semestre d’aquest any. Es tracta d’una pràctica, amb una tendència a l’alça que consisteix a digitalitzar les mostres de teixits i cèl·lules per poder-les estudiar mitjançant una pantalla d’una qualitat excepcional, en lloc de fer-ho amb el microscopi. L’avantatge d’aquesta tècnica és que permet interactuar amb especialistes d’altres centres i fer consultes amb experts d’àmbit mundial. Actualment, ja es fan aquest tipus de peticions, però cal enviar físicament les mostres a hospitals d’arreu del món.

Fotografies per descarregar
L'espai acull els nous punts de treball dels tècnics i els patòlegs
També s'ha renovat la maquinària i incorporat nou aparellatge