L’activitat, desenvolupada per l'Institut Català de la Salut a Girona i l'Institut d'Assistència Sanitària, va dirigida a tots els professionals de l’atenció primària i està destinada a millorar l’atenció de les persones ateses
L’objectiu és sensibilitzar tots els professionals dels equips d’atenció primària sobre la importància de valorar les persones en tot el seu context biopsicosocial i defugir l’abordatge únicament biomèdic
Referents de salut comunitària de l’ICS Girona i l’IAS han impulsat un projecte que utilitza dinàmiques de grup per sensibilitzar els professionals de l’atenció primària sobre la importància de fer una valoració que tingui en compte els factors biològics, psicològics i socials de cada usuari. La iniciativa s’estructura en format de joc d’escapada (escape room) en què els professionals han de superar diverses proves per avançar en la resolució d’una consulta i donar la resposta més encertada, que sovint va més enllà del diagnòstic clínic. Les primeres sessions ja s’han realitzat a l’Equip d’Atenció Primària Tordera i durant el 2025 se n’aniran desenvolupant d’altres als equips d’atenció primària de l’ICS Girona i l’IAS.
El projecte va sorgir a partir de les reunions de treball periòdiques que realitzen els referents de salut comunitària de cada equip d’atenció primària, en les quals es va consensuar la necessitat de promoure una visió més àmplia pel que fa a l’abordatge dels pacients i de ser capaç de defugir idees preconcebudes. Això implicava incidir en aquells elements vinculats a l’entorn personal, per tal d’identificar més acuradament els motius de la visita. A la vegada, es volia plantejar una actuació que fomentés la cohesió dels equips mitjançant la participació activa de tots els perfils professionals existents a l’atenció primària. Per propiciar-ho, es van incorporar dinàmiques de grup, les quals s’han mostrat molt efectives a l’hora d’afavorir la motivació i els resultats que se n’obtenen. Tot plegat, s’ha transformat en un joc d’escapada en què, a partir d’un cas clínic, s’adverteixen les diferents circumstàncies que hi ha darrere dels pacients i que influeixen en la seva manera d’actuar.
Cada sessió, d’aproximadament una hora de durada, s’inicia amb la configuració de tres grups d’entre sis i set participants cadascun i amb diferents perfils professionals representats. Cada grup s’encarrega d’atendre un tipus de pacient simulat per les referents impulsores del projecte, que va des d’una persona gran fins a un jove immigrant. Tot i la diversitat dels pacients representants, tots tres presenten el mateix motiu de consulta a partir del qual s’inicia l’activitat. A mesura que es van esbrinant les circumstàncies personals de cada cas i quins factors han influït en la visita, es van obrint caixes, es resolen panells, es descarten primeres apreciacions i s’aconsegueixen noves informacions fins a arribar a la resolució.
“Mitjançant el format escape room s’escenifica cada situació social i, a mesura que avança el joc i se superen les proves, es pren consciència de com actuar davant les persones per donar-los l’atenció més òptima”, destaca Marta Eres, referent territorial de Salut Comunitària de l’ICS i IAS Girona.
L’acció està dissenyada perquè pugui ser organitzada a la sala de reunions de cada centre d’atenció primària i el material elaborat és fàcilment transportable. D’aquesta manera, es promou que tots els professionals dels equips d’atenció primària de l’ICS Girona i l’IAS tinguin l’oportunitat de desenvolupar l’activitat durant els pròxims mesos.
Importància de la prescripció social
La iniciativa també s’adverteix com un espai per compartir reflexions sobre com integrar la visió comunitària a la pràctica clínica que es realitza diàriament des de l’atenció primària. En aquest context, les sessions es completen amb una reflexió col·lectiva on els professionals poden exposar quins comentaris o reaccions del pacient simulat els han permès generar preguntes importants per tenir la percepció completa del cas. Precisament, la valoració de les primeres sessions ha estat molt positiva per la capacitat de fomentar el treball en equip d’una manera entretinguda i d’identificar aquells determinats socials que poden influir en la salut de cada persona.
A més, una part de la solució al problema està justament en l’entorn mateix de la persona atesa. Aquí intervé la prescripció social, amb què podem vincular l’usuari a un actiu de la mateixa comunitat, des d’una activitat grupal, cultural, esportiva o una prescripció relacionada amb la natura que els envolta.