Aquesta acció permetrà millorar l’atenció domiciliària a tota la ciutat, ja que el SEM coordinarà tota l’activació dels recursos
El de Taialà era l’únic CAP de la ciutat que continuava obert aquests dies, de 8h a 20h, i la meitat dels veïns de l’ABS ja utilitzen habitualment el Güell si tenen una urgència
El Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) Güell concentrarà a partir del cap de setmana que ve tota l’atenció urgent de la ciutat de Girona. Fins ara, el Centre d’Atenció Primària Joan Vilaplana de Taialà era l’únic de la ciutat que estava obert els caps de setmana i festius, de 8h a 20h, per atendre les urgències dels veïns de la seva zona de referència (a part dels veïns dels barris de Domeny, Germans Sàbat, Sant Ponç i Fontajau, també atén les poblacions de Sant Gregori, Canet d’Adri, Sant Martí de Llémena i Sant Aniol de Finestres). La decisió de concentrar l’atenció continuada de tota la ciutat al CUAP Güell s’ha pres perquè hi ha evidències que el model assistencial serà millor i, a més, l’anàlisi de l’activitat d’atenció continuada del Güell evidencia que en aquest centre hi havia més urgències de pacients de l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de Taialà que no pas del mateix CAP Joan Vilaplana.
Així, ja eren majoria els veïns de l’ABS de Taialà que optaven pel Güell en cas d’una urgència. L’any 2017, un 55% dels pacients ha escollit el Güell com a centre d’atenció continuada, i, en un horari d’obertura dels dos centres, un de cada tres ha optat pel Güell respecte del Taialà. També cal posar en relleu que el 62% de les atencions domiciliàries, finalment, s’ha atès des del Güell després que els pacients truquessin al 061, ique els professionals de Taialà han atès el 38% restant.
A partir d’aquest cap de setmana, doncs, si una persona adscrita a aquesta ABS necessita atenció urgent, podrà dirigir-se al CUAP Güell o bé trucar al 061 CatSalut Respon, on l’atendran professionals sanitaris que l’ajudaran de diverses maneres: resolent el problema telefònicament; indicant-li on s’ha de dirigir per tal que l’atenguin presencialment; enviant un professional mèdic o d’infermeria a atendre’l a casa seva (tasca que duen a terme els professionals del Güell) o anant-lo a buscar amb ambulància per traslladar-lo l’hospital. Aquest model d’atenció en xarxa, que a Girona coordina l’atenció al domicili amb els professionals del Güell, ha demostrat que és el més efectiu.
El Pla nacional d’urgències de Catalunya explicita que s'ha de garantir l'atenció domiciliària, que ha de pivotar en l'atenció primària de la salut. La concentració de l’atenció continuada de Gironaal CUAP Güell permetrà que professionals que fins ara atenien les urgències al CAP Taialà, passin a sumar-se a l’equip del CUAP Güell, la qual cosa incrementarà la dotació de professionals que actualment atenen els domicilis de tota la ciutat.. A part d’aquestes millores evidents, el fet d’incorporar-se en un grup més ampli, farà que els professionals treballin més en equip, comparteixinconeixements i resolguin millor els dubtes.
Des de l’any 2006, el Güell concentra l’atenció a les urgències de l’àrea metropolitana. Fins al mes de desembre passat, des de les 20 h a 8 h i les 24 hores els caps de setmana i festius, un horari en què els centres d'atenció primària no estan operatius. Des del 18 de desembre de 2017, el centre atén les urgències les 24h del dia, els 365 dies a l’any. Aquest model d'atenció ha donat sempre molt bons resultats i ha estat molt ben valorat pels usuaris. El 96,57 % de les atencions realitzades al centre es resolen satisfactòriament, i només cal derivar a l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta el 3,43 % dels pacients, ja sigui per qüestions de complexitat clínica o per necessitat de proves complementàries. Aquesta dada posa en relleu l’alt nivell de resolució del dispositiu, que està pensat per atendre pacients de complexitat baixa i moderada.