Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

responsabilitat social corporativa

Hi ha 14 Centres d’Atenció Primària (CAP) gestionats per l’ICS a Girona que ja disposen de plaques fotovoltaiques per a l’autogeneració elèctrica; xifra que es preveu ampliar fins els 16 en finalitzar 2024, i a 31 una vegada completades les tres fases del pla d'execució establert 25 edificis disposen de la certificació europea EMAS, que avalua diversos indicadors de gestió ambiental per millorar l'eficiència dels recursos emprats i donar exemple amb la declaració de bones pràctiques L’Hospital Trueta ha completat la instal·lació d’aixetes temporitzades en els WC públics de cada planta per contribuir a les mesures d’estalvi d’aigua

Cada 5 de juny es commemora el Dia Mundial del Medi Ambient, que vol sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de tenir una actitud responsable amb els recursos naturals. L’ICS a Girona contribueix a aquest compromís mitjançant actuacions dirigides a incrementar la sostenibilitat i l’eficiència energètica dels seus centres de treball com a reflex de la política ambiental de tota l’entitat, enfocada a aconseguir que les seves activitats es desenvolupin d'una manera respectuosa amb el planeta per mitigar els efectes del canvi climàtic i en benefici de la salut de les persones.  

En aquest context, actualment ja hi ha 14 Centres d’Atenció Primària (CAP) gestionats per l’ICS Girona que disposen de plaques fotovoltaiques per a l’autogeneració elèctrica; xifra que es preveu ampliar fins els 16 en finalitzar 2024. A la vegada, s’han realitzat treballs consistents en substituir la il·luminació convencional per llums LED en diferents CAP, de manera que en finalitzar juny ja n’hi haurà sis amb aquest tipus d’il·luminació, molt més eficient pel que fa al consum elèctric. 

Pel que a l’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta, recentment s’ha contribuït a l’estalvi d’aigua mitjançant la instal·lació de 64 d’aixetes temporitzades ubicades principalment en els WC públics per controlar millor el consum d’aigua. 

Instal·lació progressiva de plaques fotovoltaiques i il·luminació LED

L’ICS planifica instal·lar plaques fotovoltaiques en més de 277 centres sanitaris (la gran majoria centres d’atenció primària però també als hospitals de l’ICS i al seu Centre Corporatiu) al llarg dels propers anys. El Pla consta de tres fases i inclou 31 centres de l'ICS a Girona, amb una inversió total d’1.119.261 €(sense IVA). Una vegada completat, el total de plaques superarà les 2.100, amb una capacitat total de produir gairebé 1.000 kW de potència elèctrica.

Els CAP de Canet de Mar i Tordera van ser els primers adscrits a l’ICS Girona en disposar de plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum d’electricitat. Tots dos centres van formar part de la primera fase del Pla, que va prosseguir durant el 2023 incorporant-se 11 CAP més de l’ICS a Girona dins de la segona fase: Vila-roja (Girona), Dr. Jordi Nadal (Salt), la Selva (Santa Coloma de Farners), Sarrià de Ter, Celrà, Dr. Joan Vilaplana (Taialà), Blanes centre, Ernest Lluch de Figueres, Centre Güell (Girona), Arbúcies i Besalú.  A la llista s’hi afegeix el centre de Castelló d’Empúries, en aquest cas amb plaques instal·lades per Infraestructures de la Generalitat de Catalunya.

La progressiva implantació de plaques fotovoltaiques continua enguany amb els projectes ja licitats de Platja d’Aro i Montilivi per tal de completar la instal·lació durant aquest any. Properament, també han de sortir a licitació els treballs per als CAP de Roses i Can Gibert del Pla (Girona), en aquest cas amb pressupost del fons europeus del Programa d’Impuls a la Rehabilitació d’Edificis Públics de les Comunitats Autònomes (PIREP).

En els CAP on ja s’han instal·lat plaques fotovoltaiques, s’ha pogut observar una disminució del consum d’energia procedent de la distribuïdora elèctrica. Amb dades recollides entre març i setembre de 2023 en 11 centres, l’estalvi mitjà es va situar en el 28% en comparació al mateix període de 2022. Cal apreciar que el percentatge d’estalvi és variable ja que depèn de diferents factors com el període de l’any, la climatologia o el rendiment de les plaques instal·lades.

La instal·lació de plaques solars es combina amb treballs per substituir la il·luminació convencional dels centres per llums LED en sis CAP: Sant Feliu, Sarrià, Celrà, Banyoles, Sant Hilari i Sils, amb una inversió de 45.161 € (sense IVA) Actualment, s’han completat els treballs als quatre primers, mentre que  els de Sant Hilari i Sils quedaran enllestits les properes setmanes. En els pròxims mesos també es posarà il·luminació LED en tres CAP més: Sant Gregori, Cadaqués i Llançà, per tal de tancar l’any amb 9 centres dotats amb aquests sistemes d’il·luminació.

25 centres amb certificat mediambiental EMAS

D’altra banda, 25 edificis adscrits per l’ICS a Girona (48% del total) disposen de la certificació EMAS, una de les normes europees de gestió ambiental més exigents i que avalua diversos indicadors de comportament ambiental per mesurar l’eficiència dels recursos. D’aquesta manera, la norma ajuda a mantenir una millora continuada en el comportament mediambiental i donar exemple amb la declaració oficial de bones pràctiques anual.

Des de 2009, any en què es van establir els requisits vigents de la certificació EMAS, el número de Centres d’Atenció Primària i Consultoris Locals ubicats a la demarcació gironina de l’ICS que segueixen la normativa s’ha incrementant de 4 als 25 esmentats. Abans de finalitzar el 2024 es preveu arribar als 28 amb la incorporació dels CAP Alfons Moré i Paretas (Salt 2) i Camprodon, i el consultori de Port de la Selva.

Pel que fa a la mobilitat, la flota de vehicles que utilitzen els professionals per a la gestió de casos inclou vuit d’elèctrics amb els quals fan atenció domiciliària. S’hi sumen 24 vehicles híbrids més distribuïts als Punts d'Atenció Continuada de Primària i que s'utilitzen per fer assistència als  domicilis.


Actuacions per a l’estalvi d’aigua al Trueta

Pel que fa a l’Hospital Trueta, un dels principals eixos del seu model de gestió consisteix en la implantació i el desenvolupament de mesures que contribueixin a protegir el medi ambient mitjançant el bon aprofitament dels recursos. Seguint aquest posicionament, una de les mesures realitzades durant aquest 2024 ha estat la substitució d’aixetes amb maneta per unes amb temporitzador en tots els lavabos públics de cada planta. En total, s’han instal·lat 64 d’aquestes aixetes que afavoreixen el control del cabal d’aigua subministrat. També se n’han col·locat als vestidors de personal de la planta -1 i als vestidors de l’edifici tècnic per contribuir a la política d’estalvi d’aigua.

Les iniciatives d’economia circular per promoure la disminució d’entrada de materials i de generació de residus al Trueta fomenten la reducció d’embalatges, gots de plàstic i l’ús de paper reciclat. Precisament, per disminuir el consum de paper, des de 2021 el Trueta i el Santa Caterina tenen actiu el sistema de citació via SMS per a les Consultes Externes, que permet estalviar prop d'un 60% de comunicacions en paper.

  2  3 

 5 

Fotos 1,2 3: Instal·lació de plaques fotovoltaiques a l'edifici del CAP Güell de Girona.

Fotos. 4,5: Il·luminació LED instal·lada al CAP Sant Feliu de Guíxols.

Image
Image
Image
Image
Image

L’Institut Català de la Salut (ICS) ha posat en circulació, aquest mes de setembre, els primers vehicles de la nova flota 100% sostenible. Actualment, 12 cotxes elèctrics ja s’usen per atendre urgències domiciliaries nocturnes a Barcelona ciutat. Durant els propers quatre mesos, l’ICS rebrà la resta de vehicles fins arribar a les 344 unitats que es van adjudicar en el concurs, de 12.316.583 euros, i que també inclou la instal·lació i manteniment de 230 punts de càrrega. A la Gerència Territorial de Girona està previst que arribin 38 vehicles, que s'utilitzaran principalment per a l'atenció primària, per fer domicilis, així com pels CUAP i el PADES. De la flota que arribarà, un total de 26 cotxes es destinaran a substituïr els que ja hi havia, mentre que 12 aniran a centres on fins ara no hi havia vehicle o per incrementar la dotació actual.

La consellera de Salut, Alba Vergés, ha presentat avui aquesta nova flota en un acte al CAP Drassanes de Barcelona, en què ha ressaltat que “la mobilitat sostenible està absolutament lligada amb la salut de les persones i és tambe per a la salut que fem aquest canvi”. La consellera ha afegit que es tracta d“un gran canvi en com ens organitzem tenint en compte l'eficiècia energètica, que és un compromís clau del Govern”.   Per la seva part, el director gerent de l’ICS, Josep Maria Argimon, ha destacat que “els vehicles que avui presentem són una eina imprescindible per a una bona colla dels nostres professionals. En el procés de disseny del projecte hem parlat amb els professionals que els utilitzen i hem escoltat les seves necessitats”. Argimon ha subratllat, també, que aquests vehicles els permetrà fer una millor assistència. “Ens permeten portar l’activitat assistencial directament als ciutadans, i, a partir d’ara, ho farem millor i de forma més sostenible amb uns vehicles que facilitaran la feina”, ha reblat el director gerent de l’ICS.    Nova flota sostenible   Del total de vehicles, 218 cotxes són elèctrics, un 63% del total. Gràcies a aquest projecte, la Generalitat assoleix l’objectiu marcat per a l’any 2022 d’instal·lació de punts de càrrega. En aquells punts on s'arribi a acords amb els ajuntaments, aquests punts es duplicaran i podran ser usats per tota la ciutadania.   Anualment, els vehicles de l’ICS fan 4,4 milions de quilòmetres, més de 12.000 al dia. Quilòmetres recorreguts per atendre urgències d’atenció primària, hospitalització a domicili o per a transport intern.   En la nova flota hi ha vehicles compactes urbans, turismes, furgonetes i fins i tot vehicles tot camí per aquells territoris que així ho necessiten. En aquest sentit, en aquells casos on les característiques dels serveis ho requereixen, la flota elèctrica es complementa amb models híbrids o de gas.   Cotxes més ecològics, menys emissions a l’atmosfera   En xifres absolutes, gràcies a aquest canvi a gran escala, es deixaran d’emetre 12.000 tones anuals de CO₂ a l’atmosfera, un volum que equival a les emissions anuals de 1.000 llars. L’aposta pel respecte pel medi ambient també té impacte com a mesura de salut, ja que l’evidència científica vincula la contaminació atmosfèrica urbana com un dels factors més perjudicials per a la salut de la població.   Què inclou la licitació?   El contracte d'arrendament inclou la gestió continua de la flota, el manteniment integral, les reparacions, la substitució dels pneumàtics, la subscripció de l'assegurança, l'assistència en carretera les 24 hores del dia i les despeses de matriculació i càrregues impositives i fiscals corresponents.   Tots els vehicles tenen un localitzador GPS per fer-ne un seguiment de forma continuada. D’aquesta manera, es monitoritza l’estat del vehicle, com per exemple les distàncies recorregudes, la càrrega de les bateries, la disponibilitat de combustible o la detecció automàtica d’avaries.   Els profesionals que utilitzin aquests vehicles ja estan rebent formació específica i en tècniques de conducció energèticament eficient.   L’ICS, camí a la sostenibilitat: mobilitat, energia i gestió de residus   La nova flota de vehicles i les accions per promoure una mobilitat més sostenible a nivell individual s’emmarquen dins el Pla de responsabilitat social corporativa de l’ICS, que cerca l’impuls de mesures que repercuteixin positivament en la ciutadania, en l’organització i els seus treballadors i treballadores. Entre elles, l’ús racional dels recursos naturals i la implantació d’accions sostenibles amb impacte positiu directe en la salut.   L’ICS també compta amb una política ambiental que recull el compromís de la institució per ser referent en la inclusió de l’estratègia ambiental en tots els centres. Algunes de les accions més destacables són les següents:  
  • El 100% de l’energia que consumeixen els centres de l’ICS és energia verda. Actualment, el consum elèctric anual de tots els centres de l’organització correspon a un volum similar al de 800.000 bombetes enceses les 24 hores durant tot un any. En aquesta línia, i per fer-ne un ús més responsable, els centres disposen de sistemes de control per detectar ineficiències. En el darrer any, la despesa ha baixat un 4% gràcies a aquestes indicacions de monitorització. L’objectiu és continuar amb una progressiva reducció dels consums d’aigua i energia amb un objectiu de rebaixar-los un 10%. També es treballa  per millorar, progressivament, la climatització dels centres. El 40% del consum elèctric de l’ICS correspon als sistemes de climatització.
  • Impuls de l’autoproducció d’energia, amb plans per introduir l’energia fotovoltaica i, fins i tot, l’eòlica. Segons diversos estudis, els centres d’atenció primària, podrien autogenerar-se una quarta part de la seva energia amb plaques solars. I, el retorn de la inversió, seria en 8-10 anys.
  • Aposta per a una millor gestió dels residus. Pel que fa a la gestió dels residus, s’han posat en marxa diferents iniciatives d’economia circular per promoure la disminució d’entrada de materials i de generació de residus. També es promou de forma activa la reducció d’embalatges, gots de plàstic i paper. Pel que fa al paper, bona part del que s’utilitza (el 84%) ja és reciclat. Per disminuir-ne el consum, l’organització ha posat en marxa un grup de treball per avaluar en quines accions no cal imprimir documentació.