Vés al contingut

Cerca a l'ICS Girona

Urgències

Les Urgències de l’Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta donen assistència sanitària a qualsevol persona que ho necessiti durant les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. Estan situades a la planta baixa del centre i tenen un accés directe des de l’exterior, per la part del darrera de l’Hospital.

L’atenció urgent s’inicia des d’Admissions d’Urgències, on el pacient o els acompanyants facilitaran les dades de filiació de la persona que s’ha de visitar. Als familiars o acompanyants se’ls hi facilitarà un codi d’identificació del pacient, que es mostrarà a la pantalla de la sala d’espera en el moment que puguin accedir al Servei per veure'l. Aquest sistema permet mantenir la confidencialitat dels malalts atesos a Urgències.

Després de l’admissió, el pacient accedeix al Triatge, on serà atès per una infermera que determinarà la prioritat d’atenció i el circuit més adequat, segons la seva gravetat. Els pacients es classifiquen en cinc nivells, segons el grau d’urgència:

  1. Reanimació: situacions que requereixen reanimació amb risc vital immediat. Es dona una atenció mèdica i infermera immediata.
  2. Emergència: situacions molt urgents, de risc vital previsible. Es dona una atenció infermera immediata i l’atenció mèdica es pot demorar 20-30 minuts.
  3. Urgència: situacions d’urgència, de potencial risc vital. L’atenció mèdica pot demorar-se entre 1 i 2 hores.
  4. Menys urgent: situacions de menor urgència, potencialment complexes, però sense risc vital. L’atenció mèdica pot demorar-se més de dues hores.
  5. No urgent: situacions no urgents, que permeten una demora de l’atenció. Poden ser programades sense risc pel malalt.

La majoria de pacients amb un nivell de triatge IV o V poden ser atesos al Centre d’Urgències d’Atenció Primària, on també hi ha un equip assistencial per atendre les visites urgents.

L’atenció dels pacients es fa sempre per ordre de gravetat i no d’arribada. Durant l’espera per ser atesos, es realitza una reavaluació periòdica dels pacients, segons el nivell d’urgència assignat.

El Servei s'organitza amb equips de treball, que seran els responsables de cada circuit.

La visita mèdica es realitza en un box o una consulta, si és necessari es duran a terme proves complementàries o consultes amb d’altres especialitats. Després d’aquesta visita mèdica, l’acompanyant podrà romandre amb el pacient, excepte en les zones que tenen un funcionament específic per la complexitat dels malalts atesos, com per exemple la Sala d’Observació monitoritzada (amb capacitat per atendre 11 pacients semicrítics). El personal els informarà del funcionament d’aquestes en cada cas. 

La informació clínica es donarà al pacient o a un acompanyant de referència, si el pacient ho autoritza.

Si el pacient necessita un ingrés, aquest pot ser a l’hospital o a domicili. Si l’ingrés és a l’Hospital, el pacient restarà al Servei d’Urgències fins que hi hagi disponibilitat d’un llit a planta. Durant l’espera, s’administraran les cures i tractaments necessaris.

Si el pacient compleix criteris per Hospitalització a Domicili (ser major d’edat, tenir el domicili a l’àrea d’influència del Trueta, tenir un diagnòstic definit i estabilitat clínica i disposar d’un cuidador principal durant la major part del dia), romandrà a casa però amb seguiment per part dels professionals del Trueta.

En cas de necessitar una derivació a un altre centre, la celeritat d’aquest trasllat dependrà de la gravetat del pacient i de la disponibilitat d’ambulàncies.

Si l’evolució del pacient és favorable i no requereix ingrés, el professional responsable de l’assistència li donarà l’informe d’alta, indicant-li el tractament i controls necessaris.