Vés al contingut

Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular

El Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular ha protagonitzat en els últims anys un important canvi evolutiu tan a nivell tecnològic com en recursos humans. És el servei de referència de tota la Regió Sanitària de Girona en patologia arterial. Des de l’any 2023, amb la inauguració de la nova àrea d’Intervencionisme, el servei de cirurgia vascular del Trueta ofereix assistència a patologia vascular complex (terciarisme) amb tecnologia d´última generació. La patologia venosa de l’àrea de gestió assistencial Gironès Nord i Gironès Sud es deriva a l’Hospital Santa Caterina dins el marc de l’aliança estratègica ICS-IAS.

Ubicació

4ª planta zona B de l'Hospital Dr. Josep Trueta.
Espanya

La Cirurgia Vascular tracta totes aquelles patologies de l’aparell circulatori, tan arterial com venós, excepte les que afecten el cor i els vasos intracranials. És el servei referent de tota la Regió Sanitària de Girona en patologia vascular arterial. La cartera de serveis inclou des de cirurgies de poca complexitat fins a procediments molt més complexes que requereixen una formació continuada i una alta especialització dels facultatius.

Els principals procediments diagnòstics i terapèutics que el Servei ofereix són:

  • Cirurgia arterial convencional aòrtica, troncs viscerals, troncs supraaòrtics i perifèrics.
  • Cirurgia arterial endovascular aòrtica, troncs viscerals, troncs supraaòrtics i perifèrics.
  • Cirurgia venosa de varius perifèriques i pelvianes, tècniques endovasculars
  • Tractament endovascular del síndrome de congestiu pelvià i de patologia trombòtica venosa crònica
  • Cirurgia d’accessos per a hemodiàlisi
  • Implantació de reservoris per a quimioteràpia
  • Tractament del peu diabètic
  • Diagnòstic vascular en el Laboratori Vascular mitjançant proves no invasives i a la sala d’intervencionisme mitjançant arteriografies i flebografies.

L’equip d’Angiologia i Cirurgia Vascular està format per vuit facultatius especialistes, un dels quals assumeix la funció de cap de servei i quatre MIR. El servei també està acreditat per a la formació de fellows internacionals. Els facultatius formen part de diferents grups multidisciplinaris, i col·laboren amb endocrins, internistes, traumatòlegs, nefròlegs, neuròlegs… També formen equip amb professionals d’infermeria (tan a quiròfan com a la planta d’hospitalització, a urgències i a les consultes), tècnics auxiliars de cures d’infermeria, camillers i personal administratiu.

L’equip té activitat quirúrgica cada dia, ja sigui a l’Àrea d’Intervencionisme o a l’Àrea Quirúrgica, consultes externes, gabinet de diagnòstic no invasiu. També realitza sessions clíniques diàries i sessions formatives quinzenals, sessions de mortalitat i participa en diferents estudis clínics nacionals i internacionals. Els professionals participen en congressos i cursos acreditats de formació continuada.

Cap del Servei: Omar Andrés Navarro

El Servei d’Angiologia i Cirurgia Vascular està acreditat des de l’any 2019 per a la formació de residents via MIR i actualment es compta amb quatre MIR. El servei també està acreditat per a la formació de fellows internacionals.

També es participa de forma activa en la docència de grau a la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona així com en diferents cursos de tècniques endovasculars.

Els facultatius del servei assisteixen a cursos i congressos acreditats pel Consell Català de la Formació Mèdica Continuada. Igualment, el servei participa en nombrosos estudis de recerca de  nous tractaments en cirurgia endovascular. També està implicat en nombrosos estudis sobre patologia vascular.