El Laboratori Clínic Territorial de Girona (LCTG) és un laboratori d’anàlisis clíniques que està format per tres dispositius ubicats a l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, al Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt i a l’Hospital de Campdevànol. Aquests tres laboratoris s’organitzen sota una única direcció i es gestionen coordinadament a través de convenis de col·laboració entre els tres ens sanitaris que el conformen (Institut Català de la Salut [ICS], Institut d’Assistència Sanitària [IAS] i Fundació Hospital de Campdevànol [FHC]).
Des del LCTG es realitza i facilita informació i serveis de medicina de laboratori d’alta qualitat, útils per a la prevenció, diagnòstic, pronòstic, seguiment i tractament de les malalties. La recerca aplicada a la clínica i la formació completen la nostra missió.
Per facilitar l’accessibilitat de la població atesa (de gairebé 800.000 habitants) el LCTG es coordina amb l’assistència primària per a dur a terme la presa de mostres a través de 150 mòduls d’extracció repartits arreu de territori de la demarcació de Girona.
El LCTG està certificat des de l’any 2001 d’acord amb la normativa ISO 9001:2015 i actualment està en procés d’acreditació per la normativa específica de laboratoris clínics ISO 15189.
El LCTG presta serveis a:
- Totes les àrees bàsiques de salut (ABS) de titularitat ICS de la Regió Sanitària de Girona (RSG)
- Totes les ABS de titularitat IAS
- Totes les ABS de titularitat FHC
- Tots els serveis de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta
- Tots els serveis de l’Hospital de Campdevànol
- Tots els serveis del Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt
- Hospitals del Sistema sanitari integrat d'utilització pública de Catalunya (SISCAT) de la RSG, pels quals fa de laboratori de referència en programes assistencials del CatSalut com el cribratge prenatal de cromosomopaties, la determinació de càrregues víriques del virus VIH i en alguns àmbits de la microbiologia.
Cal destacar que el LCTG disposa d’una consulta de genètica clínica i assessorament genètic i que és el laboratori de referència per a tot Catalunya d’estudis genètics en malalties cardiovasculars.
Laboratori del Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt (laboratori central)
C/ Dr. Castany s/n
17190 Salt Girona
Espanya
Codi d'autorització administrativa: H17001526
Horaris:
Secretaria (atenció als clients i informació): de 8 h a 17:30 h, tots els dies laborables
Extraccions: de 8 ha 9:30 h, tots els dies laborables
Laboratori de l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta (laboratori de resposta ràpida)
Planta baixa de l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta
Girona
Espanya
Codi d'autorització administrativa: H17001484
Laboratori de l'Hospital de Campdevànol (laboratori de resposta ràpida)
Carretera de Gombrèn, 20
17530 Campdevànol Girona
Espanya
Codi d'autorització administrativa: H17001413
El LCTG disposa d’una àmplia cartera de serveis (més de 1.000 proves) que està en constant evolució i creixement. Moltes de les proves del catàleg estan internalitzades mitjançant l’ampli equipament i tecnologia innovadora de la qual es disposa. Una petita part de les proves s’externalitzen en altres laboratoris de la xarxa pública ICS o SISCAT de Catalunya.
Cal destacar la recent incorporació en la cartera de serveis del LCTG d’un important ventall de proves de diagnòstic molecular com són els estudis genètics en malalties cardiovascular i en càncer de pulmó.
El LCTG disposa d’un equip de gairebé 130 professionals que inclou tant a facultatius especialistes en anàlisis clíniques, bioquímica, immunologia, genètica, hematologia i microbiologia, així com tècnics superiors en biodiagnòstic avançat, tècnics de laboratori, diplomats en infermeria i auxiliars administratius. Tots ells treballen coordinadament i generen gairebé vuit milions de resultats anuals.
Tot aquest equip de professionals s’organitza en diferents unitats i àrees de suport/coneixement per tal de donar cobertura en tots els àmbits científics del món dels laboratoris clínics.
Direcció LCTG
- Cap de Servei: Francesc Xavier Queralt i Moles
- Cap de Secció: Orlando Jiménez Romero
- Coordinadores Tècniques: Mariona Puigdemont Campos i Carme Torrent Roca.
Unitats de Suport Transversals (UST)
Donen cobertura als tres laboratoris indistintament i, per tant, la seva organització és centralitzada:
- UST Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
- UST Secretaria
- UST Gestió de les Persones
- UST Qualitat
- UST Logística i Inversions
- UST Recepció i Atenció al Client
- UST Extracció i Transport de Mostres
- UST Gestió del Coneixement
- UST Gestió Econòmica
Unitats Assistencials de Coneixement (UAC) i Àrees de Treball (AT)
Donen el coneixement científic en funció del tipus de laboratori:
Laboratori Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt:
UAC Unitat de Processos Automatitzats
- AT Bioquímica bàsica
- AT Proteïnes
- AT Immunoquímica
- AT Orines i fluids biològics
- AT Derivació externa
- AT Serologia infecciosa
UAC d'Immunologia
- AT Cribratge prenatal
- AT Autoimmunitat
- AT Al·lèrgies
UAC Genètica
- AT Citogenètica convencional i molecular
- AT Genètica clínica i consell genètic
- AT Diagnòstic molecular
UAC Hematología
- AT Hematimetria
- AT Hemostàsia bàsica i especial
- AT Immunohematologia
- AT Citometria hematològica bàsica
- AT Hematològica especial
- AT Tractament Anticoagulant Oral (TAO)
UAC Microbiologia
- AT Bacteriologia bàsica
- AT Identificació i estudis de sensibilitat
- AT Micologia
- AT Parasitologia
- AT Micobacteris
- AT Microbiologia molecular
UAC Urgències
- AT Hematimetria
- AT Hemostàsia
- AT Bioquímica
- AT Immunoquímica
- AT Uroanàlisi
- AT Proves ràpides de microbiologia
- AT Dipòsit de sang
Laboratori de l’Hospital de Campdevànol:
UAC Urgències
- AT Hematimetria
- AT Hemostàsia
- AT Bioquímica
- AT Immunoquímica
- AT Uroanàlisi
- AT Proves ràpides de microbiologia
- AT Banc de sang
- AT Cribratge càncer de còlon
Laboratori de l’Hospital de Girona Dr. Josep Trueta:
UAC Urgències
- AT Hematimetria
- AT Hemostàsia
- AT Bioquímica
- AT Immunoquímica
- AT Uroanàlisi
- AT Proves ràpides de microbiologia
- AT Anàlisi Prop del pacient (POCT)
Al Laboratori Clínic acull estudiants que han de fer pràctiques de grau mitjà i superior de diferents centres educatius i, a més, el Servei està acreditat per impartir formació especialitzada BIR o MIR.