El centre reunirà sis autores catalanes per presentar els seus llibres sobre donació i trasplantaments, escrits a partir de l’experiència pròpia
L’Associació Donem Girona també regalarà 500 llibres a pacients del Trueta en una jornada per compartir cultura i fer pedagogia
L’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta dedicarà la diada de Sant Jordi d’aquest 2025 a transmetre com és de rellevant la donació d’òrgans i teixits amb un programa d’activitats en què hi destaca l’acte de presentació de llibres escrits per dones trasplantades, donants i familiars procedents de diversos punts de Catalunya. L’acte, que es desenvoluparà al vestíbul d’entrada del centre en col·laboració amb l’associació Donem Girona, permetrà escoltar veus que, a partir de l’experiència personal, transmeten valors com la resiliència, la solidaritat i la força transformadora de la donació. Aquesta iniciativa forma part dels objectius de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania (UAC) del Trueta, encarregada de configurar el programa d’activitats de la diada, per acostar i incloure el teixit associatiu i social de Girona a l’hospital i, d’aquesta manera, reforçar els vincles entre els dos àmbits.
En total seran sis les autores que parlaran dels seus llibres, els quals tenen com a fil conductor com es viu un procés de donació i trasplantament des de diferents perspectives: Laura Geli, Irene Gonzalo, Sílvia Rubio, Teresa Martí, Roser Pascual i Marta Gubau. Cada autora estarà acompanyada per professionals del Trueta, que s’encarregarà de fer la presentació prèvia: Santi Arcega, Maria Carme Joly i Ángela Gregoraci.
Amb aquest esdeveniment, Donem Girona i l’Hospital Josep Trueta volen incidir en la importància de la donació d’òrgans i teixits, que pot salvar vides i transformar-ne moltes altres. L’associació, fundada per la doctora Núria Masnou, coordinadora de trasplantaments del Trueta, treballa per sensibilitzar la ciutadania, acompanyar les persones trasplantades i les seves famílies, i crear una comunitat activa i compromesa amb la donació.
Una diada per compartir cultura i salvar vides
El programa d’activitats per Sant Jordi al Trueta s’iniciarà amb el lliurament de llibres als pacients hospitalitzats, gràcies a una campanya prèvia de recollida solidària impulsada per Donem Girona. Aquesta acció és un gest simbòlic per agrair la vida rebuda i fomentar la cultura com a eina de companyia i benestar. L’associació ha recopilat més de 500 llibres de diferents temàtiques i per a públics diversos.
D’altra banda, també s’instal·larà una parada de Sant Jordi al vestíbul d’entrada de l’hospital, amb llibres de segona mà, manualitats i les obres de les autores convidades per signar exemplars.
Els alumnes de l’Itinerari de Formació Específic (IFE) de l'Institut Pere Alsius de Banyoles també s’han volgut sumar a la jornada i han elaborat 450 punts de llibre personalitzats, que es repartiran entre els usuaris del Trueta. Aquesta col·laboració inclusiva mostra la capacitat que tenen tots els col·lectius de contribuir activament en iniciatives que salven vides.
El programa s’arrodoneix amb la projecció de l’exposició «Juli Garreta, el paisatge fet música», que rememora la trajectòria del reconegut compositor sardanista des de diferents vessants. La projecció forma part dels actes commemoratius dels 150 anys del naixement del compositor.
FOTO. Imatge d'arxiu de lliurament de llibres i roses a pacients hospitalitzats al Trueta durant la celebració de Sant Jordi de 2024.
Data: dimecres 23 d’abril de 2025
Hospital Josep Trueta de Girona (vestíbul d’entrada)
10 h. Lliurament de llibres als pacients.
11 h - 14.30 h. Presentació de llibres escrits per dones vinculades a la donació i el trasplantament.
Parada de Sant Jordi durant tot el matí (manualitats, llibres de segona mà i signatura d’autores).
14.30 h - 17 h. Projecció de l’exposició «Juli Garreta, el paisatge fet música».
14.30 h - 17 h. Intercanvi de llibres al vestíbul de l’hospital.