‘Imaginaris de la pandèmia a través dels mots; mirades dels més joves’ recull una selecció de dibuixos i definicions exposats en vint cubs, cada un representatiu d’un terme vinculat amb el virus i les mesures que es van implantar per a contenir-lo
Infants ingressats a la planta de Pediatria de l’Hospital han col·laborat en el muntatge dels cubs que formen la mostra, que ocuparà el vestíbul del Trueta durant un mes
L’exposició ‘Imaginaris de la pandèmia a través dels mots; mirades dels més joves’ s’ha instal·lat avui dilluns al vestíbul de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, una vegada realitzat aquest matí el muntatge format per vint cubs il·lustrats amb dibuixos relacionats amb la pandèmia de la COVID-19, realitzats per alumnes des de tercer de primària fins a quart de secundària. Cada cub de la mostra, que restarà un mes al Trueta, representa un aspecte de la pandèmia i s’acompanya de definicions fetes per lingüistes que volen aclarir la percepció que tenen els infants sobre aquests termes.
El muntatge dels cubs ha anat a càrrec de nens i nenes ingressats a la planta de Pediatria de l’Hospital, acompanyats per Rosa Estopà, impulsora de projecte juntament amb Jorge M. Porras-Garzón. L’exposició s’inscriu en el marc del projecte LEXCOVID i LEXMED, en el qual infants i adolescents de diverses escoles de Catalunya i de l’Estat van definir i dibuixar conceptes que van ser freqüents durant la pandèmia, com ara virus, aïllament, mascareta o distància social. “Amb aquesta informació, hem pogut veure la percepció que tenien i van publicar el llibre El coronavirus és verd! Imaginaris de la pandèmia”, ha explicat Estopà durant la presentació de l’exposició, que també ha comptat amb la presència de Joan Parés, docent de l’escola Annexa-Joan Puigberd de Girona, que ha estat una de les que ha participat en el projecte. Els infants i adolescents de dos centres educatius de municipis inscrits a la Regió Sanitària de Girona, l’Institut S’Agulla de Blanes i l’Escola Sant Jordi de Pineda de Mar, també han format part del projecte, al qual han aportat definicions i dibuixos.
El Col·legi de Metges de Girona (COMG), que ha estat representat durant la inauguració d’aquest matí pel seu president, Josep Vilaplana, també ha col·laborat en una mostra que permet apreciar, d’una manera gràfica, la visió que van tenir els escolars de la pandèmia i què els van generar les diverses mesures impulsades durant aquell període per contenir el virus. Cada cub representa un mot i cada una de les sis cares està il·lustrada per un dibuix, després de fer-ne una selecció. A l’hora de compondre cada cub, també s’ha escollit dedicar tres cares a dibuixos d’alumnes de primària i les altres tres, a dibuixos de secundària, per reflectir la diversitat d’edats.
Cada cub també conté la definició de la paraula que representa, construïda a partir de les explicacions rebudes dels infants i adolescents participants en el projecte. “Teníem moltes definicions d’una paraula i nosaltres les hem analitzat per veure quines són les mancances que hi trobàvem. A partir d’aquí construïm la definició introduint aquells malentesos que hem detectat”, explica Estopà.
Aquestes definicions també han servit per actualitzar el Diccionari de medicina il·lustrat per a principiants, un llibre destinat a explicar el significat i l’ús de les paraules més bàsiques que els nens i nenes escolten i fan servir quan parlen de la seva salut i que compta amb l’impuls de Col·legi Oficial de Metges de Girona. “Des de 2018 col·laborem amb la Rosa Estopà en aquest diccionari mèdic il·lustrat per infants i adolescents, que ha anat creixent amb el desenvolupament d'una pàgina web i una aplicació. Des del Col·legi hem ofert pediatres per fer les revisions dels termes i també hem regalat un exemplar a totes les escoles de primària de Girona. Es tracta d’un diccionari amb una metodologia innovadora dins l’àmbit europeu i que ara s’actualitza incorporant mots vinculats a la pandèmia de la COVID-19. Estem satisfets que aquesta mostra arribi ara al Trueta", ha destacat el doctor Vilaplana.
Més de 2.000 escolars de segon, tercer, quart i cinquè curs de primària d’escoles catalanes han participat en l’elaboració d’aquesta obra pionera que, en la seva segona edició, publicada a finals de 2023, incorpora els mots vinculats a la pandèmia de la COVID-19. També s’ha desenvolupat una versió digital que es pot consultar des del portal web Diximed.