El 75% dels infants amb danys cerebrals atesos a la Unitat de Neuropsicologia Pediàtrica de l’Hospital Trueta segueixen un programa de rehabilitació cognitiva

La Neuropsicòloga amb un pacient pediàtric durant una sessió de rehabilitació cognitiva

Els resultats confirmen una important  millora en la seva capacitat d’aprenentatge

El 75% dels infants amb danys cerebrals d’entre 3 i 16 anys atesos a la Unitat de Neuropsicologia Pediàtrica de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta ha estat realitzant rehabilitació cognitiva. El balanç del primer any d’implantació d’aquestes teràpies és altament positiu i es demostra que al final d’un període de tractament amb aquest tipus de rehabilitació es percep una millora generalitzada de la capacitat d’aprenentatge dels pacients, fet que també repercuteix en una millora del nivell acadèmic.

Els bons resultats es demostren no només en l’exploració neuropsicològica que es fa després del cicle de rehabilitació sinó que també es traslladen al dia a dia dels infants a casa i al seu rendiment escolar.

En aquest sentit, cal destacar la cooperació amb els equips d’assessorament psicopedagògic del Departament d’Ensenyament per establir una coordinació en la integració d’aquests menors a l’escola i aconseguir que puguin adquirir els aprenentatges al ritme més adequat.

Aquest dispositiu de diagnòstic i rehabilitació neuropsicològica és un projecte col·laboratiu entre la Unitat de Neuropsicologia del Servei de Neurologia i la Unitat de Neuropediatria del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta.

La Unitat, que continua en creixement, ha visitat gairebé una setantena d’infants que pateixen afectacions del sistema nerviós central congènites, perinatals o adquirides, especialment les provocades per ictus, epilèpsia, encefalopaties, asfíxies perinatals o per algun tipus de cardiopaties o alteracions genètiques.

Un cop fet el primer estudi per determinar si els pacients són tributaris de rehabilitació cognitiva específica, els professionals de la Unitat estableixen la intensitat, freqüència i característiques de les sessions de rehabilitació. Els infants les comencen de manera presencial i, en la majoria de casos, les segueixen després a casa seva sota la supervisió dels pares i amb el suport de l’Equip Neuropsicològic. Els pacients fan exercicis d’estimulació guiats per ordinador (en què manipulen objectes i resolen enigmes) o exercicis amb paper i llapis i, si és necessari, també reben sessions de rehabilitació física.

Fins a la seva posada en marxa no hi havia una unitat específica que tractés aquests casos, i es derivaven a centres de desenvolupament infantil i atenció precoç i a la xarxa de salut mental.

Els tests neuropsicològics que s’utilitzen a les sessions s’han adquirit gràcies a les donacions particulars que s’han fet arribar en el marc del programa de mecenatge Fes+Trueta. Es tracta de materials didàctics que ajuden els professionals a descriure millor el perfil i la intensitat de l’alteració cognitiva que pateix l’infant després d’un dany cerebral i a adaptar la rehabilitació cognitiva a les seves necessitats particulars.

La Neuropsicòloga amb un pacient pediàtric durant una sessió de rehabilitació cognitiva  La Neuropsicòloga amb un pacient pediàtric durant una sessió de rehabilitació cognitiva  La Neuropsicòloga amb un pacient pediàtric durant una sessió de rehabilitació cognitiva  La Neuropsicòloga amb un pacient pediàtric durant una sessió de rehabilitació cognitiva

 

ICSGIRONA
Divendres, 5 Març 2021