El recital, a càrrec del baríton saltenc Silveri de la O i del pianista Mark Hastings, se celebrarà diumenge 8 de gener a les 7 de la tarda a Les Bernardes de Salt
Aquest acte s’emmarca dins la campanya de mecenatge iniciada per l’IDIBGI fa uns mesos
El baríton saltenc Silveri de la O i el pianista Mark Hastings seran els protagonistes del concert solidari a benefici de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (IDIBGI), que tindrà lloc a la Casa de Cultura Les Bernardes de Salt el proper diumenge 8 de gener, a les 7 de la tarda. Els músics interpretaran obres de Grieg, Tosti, Rossini, Mozart i Donizetti, entre d’altres. Les entrades costen 15 euros i es poden comprar a Les Bernardes, fins al 5 de gener.
En l’acte de presentació del concert, que ha tingut lloc aquesta tarda, hi ha participat Anna Ribas, gerent de l’IDIBGI, Jaume Busquets, president del Consell Comarcal del Gironès, i el baríton Silveri de la O, que han destacat la importància de la col·laboració entre el món científic i els diferent àmbits de la societat i han engrescat la gent a participar en aquest tipus d’actes. Per al baríton Silveri de la O, “els autèntics protagonistes del concert no serem els artistes, sinó la gent que treballa dia a dia en l’Institut” i ha fet un paral·lelisme entre la ciència i la cultura, ja que “qualsevol disciplina requereix d’una investigació prèvia i un gran esforç per aconseguir l’èxit”. Per la seva banda, el president del Consell Comarcal ha mostrat la seva disposició a seguir col·laborant amb l’IDIBGI en iniciatives d’aquest tipus i s’ha mostrat orgullós de poder cedir l’espai de Les Bernardes.
Aquest concert s’emmarca dins la campanya que ha iniciat l’IDIBGI amb l’objectiu d’incentivar la recaptació de fons privats per impulsar la recerca a les comarques gironines i de donar visibilitat a aquesta recerca. Anna Ribas ha destacat el compromís de l’entitat per “desenvolupar una recerca de qualitat que tingui un impacte real en la qualitat de vida de les persones”, a part de “l’estreta vinculació dels investigadors amb la societat en general”, i amb els gironins en particular, “que s’han de sentir orgullosos del talent científic que hi ha a les comarques de Girona”.
Entre les accions impulsades per l’IDIBGI també cal destacar la campanya “Empresaris per a la Recerca”, que potencia la col·laboració entre el món empresarial i el científic, relació que és bàsica per trobar solucions als problemes de salut que afecten la societat. És ben sabut que la qualitat de l’assistència que reben els pacients està estretament relacionada amb la qualitat de la recerca, que alhora causa un impacte positiu al territori. Entre les empreses que ja formen part dels Amics de l’IDIBGI, cal destacar Friselva, Roberlo, Ferrallats Armangué, König, Concentrol o la Fundació Castell de Perelada, entre d’altres.
L’IDIBGI té una plantilla de 80 persones i agrupa més de 250 investigadors de diverses institucions de l’entorn: la Universitat de Girona, l’Institut Català de la Salut (l’Hospital Universitari de Girona Josep Trueta i l’àmbit d’atenció primària), l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS), l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i l’Institut de Diagnosi per la Imatge (IDI). Actualment gestiona 43 projectes de recerca nacionals i internacionals, té més de 337 estudis d'investigació clínica en curs, participa en diferents xarxes científiques i forma part de la plataforma de biobancs de l'Institut de Salut Carlos III. En els darrers tres anys ha publicat 697 articles en revistes internacionals amb un factor d'impacte mitjà de 4,45 i 51,94% en el primer quartil de l'especialitat. L’IDIBGI ha estat reconegut recentment com el Millor centre de recerca en salut de l’Estat espanyol segons el prestigiós rànquing internacional SCIMAGO 2016.
ELS INTÈRPRETS
Silveri de la O, baríton
Nascut a Girona, va començar els seus estudis musicals i vocals a la seva ciutat. Després de llicenciar-se en Història de l’Art, va entrar en contacte amb artistes de reconeguda trajectòria internacional, com ara el mestre Enric Serra i el baix-baríton Carlos Chausson, que el va encoratjar a optar a la vacant de l'Escola Superior de Música “Reina Sofia” de Madrid. Tot i el gran nombre d’inscrits, De la O va ser l'únic cantant de l'Estat Espanyol acceptat durant el curs acadèmic (2004-2005), sota l’auspici del Mestre Kraus i la seva càtedra. Al final de l’any, va rebre la Beca al Millor Alumne Anual de Càtedras.
Al llarg d’aquests anys va estudiar Repertori Líric amb els mestres Alfredo Krause, Teresa Berganza i Tom Krause, i Lied amb el catedràtic Manuel Cid. L’any 2009 es va graduar amb la màxima qualificació: “Cum Laude”, pels seus estudis vocals musicals i interpretatius.
Des dels seus inicis es va fa palesa la seva passió per l'escena. La seva tessitura, l'extensió vocal i un gran sentit pel teatre van acompanyades per una coloratura "innata" i el silabato "buffo-rossinià-donezzitià". Gràcies a la seva personalitat dins i fora del escenari, i a la seva vocalitat, va decidir especialitzar-se en el repertorio del bariton brillant buffo, tot i que també interpreta un repertori considerat més “seriós”, oratoris, lieder o sarsueles. Els seus coneixements estilístics van des de Monteverdi fins a compositors moderns.
Silveri de la O ha estat convidat per diverses entitats culturals, teatres i fundacions per participar a classes magistrals impartides per artistes de l’alçada d’Ilona Tokodi, Teresa Berganza, Josep Carreras, Montserrat Caballé, Plácido Domingo, Jaume Aragall, Mirella Freni, Renato Bruson, William Matteuzzi, Ernesto Palacios, Alessandro Corbelli, Bruno de Simone, Jean Barbie, Carlos Álvarez, Joan Pons, Enric Serra o Sophie Koch, entre molts d'altres. També ha col·laborat amb formacions de cambra i orquestres sota la batuta de Sir Colins Davis, J. López Cobos, Claudio Abbado, Z. Metha, Ivor Bolton, Victor Pablo Pérez, Alberto Zedda, I. García Asensio, A. Ros-Marbà, Karel Mark Chichon, M. Ortega, Pedro Halffter, Emmanuelle Villaume o Màxim Zanetti.
A més, ha participat en diversos cicles concertístics, festivals i produccions per tot Europa: Itàlia, França, Alemanya, Grècia, Anglaterra, Andorra i Espanya. I ha cantat en els principals auditori i teatres del Estat espanyol, com ara el Gran Teatre del Liceu, Palau de la Música Catalana, L’Auditori (Barcelona); Teatre Real, Auditorio Nacional de Madrid, Círculo de Bellas Artes (Madrid); Palacio de las Artes (València), Teatro de la Maestranza (Sevilla), Auditorio (A Coruña), Auditorio "Alfredo Kraus" (Palmas de Gran Canarias) i ABAO (Bilbao). També col·labora habitualment en nombroses iniciatives humanitàries, culturals o socials de fundacions socials.
La seva vida professional com a solista va arrencar la temporada 2007-2008 amb La Cenerentola de G. Rossini (Dandini). Tot seguit va actuar a El Barber de Sevilla, L'Elisir d´Amore, Werther (Bruhlmann), Nabucco (Gran Sacerdot de Baal), Don Pasquale (Malatesta), Les Noces de Figaro, L’Italiana in Algeri, Il Viaggio a Reims, Doktor Faust, Andrea Chénier, La Boheme, El Món de la Lluna de Haydn (Buonafede), i a El retablo de Maese Pedro (Don Quixot), entre d'altres. També ha participat a Il matrimonio segreto i a Il Maestro di Cappella di Cimarosa, Don Giovanni (Masetto, Leporello), Così fan tutte (Don Alfonso), La flauta màgica (Papageno), Il Campanello di Notte (Don Annibale), La Fille du régiment (Sargent Sulpice), Il Signor Bruschino (Gaudenzio, Bruschino), La Gazzetta (Don
Profondo), Le Comte Ory (Raimbaud), La Cambiale di Matrimonio (Tobia Mill, Slook), Il Turco in Italia (Don Geronio, Selim), La scala di Seta (Blansac), La Traviata (Baron Douphol, Visconte Gaston), Rigoletto (Marullo, Conte Ceprano), Gianni Schicchi (Marco), Manon Lescaut (Lescaut), Carmen (Zuñiga, Morales), Le Roy D´Ys (Corentin), La Damnation de Faust (Brander) i Hector Berlioz.
Mark Hastings
Nascut als Estats Units, va estudiar piano i acompanyament a la Universitat de Michigan. Dedicat principalment a l'acompanyament d'òpera i lied, primer va treballar als teatres de Bremen i Düsseldorf i més tard es va convertir, durant vuit anys, en l’assistent musical al Teatre San Carlo de Nàpols. També va treballar durant diversos anys a la Staatsoper de Berlín juntament amb Daniel Barenboim. Ha estat convidat pel mestre Claudio Abbado com a assistent a la Philharmonica de Berlín i a la Lucerne Festival Orchestra. Des de 1999 és el principal repertorista del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, on participa com a acompanyant i músic de càmera. També ha participat com a assistent musical en moltes òperes arreu del món: Munic, Estocolm, Torí, Zuric, Salzburg i el Metropolitan de Nova York. Ha col·laborat amb artistes de l’alçada de Montserrat Caballé, Thomas Hampson, Dolora Zajick i Joyce DiDonato.