150 tutors de residents es reuneixen a Girona per presentar el document que ha de garantir la qualitat de la formació dels professionals de medicina i d’infermeria a Catalunya

Assistents a la VII Jornada de Formació Sanitària Especialitzada de l'Institut Català de la Salut i la XV Jornada de Comissions de Docència de Catalunya

Prop de 150 professionals de medicina, farmàcia i docents d’infermeria es reuneixen avui a l’Auditori Josep Irla de Girona en el marc de la VII Jornada de Formació Sanitària Especialitzada de l'Institut Català de la Salut (ICS) i la XV Jornada de Comissions de Docència de Catalunya (XCDC). La trobada és un fòrum de debat que es realitza anualment i acull caps d'estudis, tutors, tècnics de salut, residents i professionals relacionats amb la docència de postgrau de tots els hospitals i centres d’atenció primària de Catalunya acreditats per impartir docència, amb la finalitat d'unificar i millorar la qualitat de la formació sanitària especialitzada.

A les 10h s’ha posat en marxa la Jornada, amb les intervencions del Gerent de l’Institut Català de la Salut, Dr. Joaquim Casanovas; la presidenta de la XCDCl, Dra. Antònia Sans; la coordinadora general en l’àmbit de les professions sanitàries de l’Institut d’Estudis de la Salut, Alícia Ávila; la presidenta de la Comissió de Caps d’Estudis de l’ICS, Dra. M. José Cerqueira i el Gerent de la Gerència Territorial de l’ICS a Girona, Dr. Vicenç Martínez Ibáñez.

A Catalunya hi ha 1.800 professionals sanitaris que fan de tutors en la formació d'uns 5.000 residents de medicina, farmàcia i infermeria (MIR, FIR, LLIR). La responsabilitat del tutor és molt important, perquè dels seus coneixements depenen les habilitats adquirides pels futurs especialistes. El resident no ha de tenir només els coneixements de l’especialitat en la qual es forma, sinó que s’ha d’instruir per obtenir competències de manera transversal; és a dir, sigui de l’especialitat que sigui ha d’adquirir uns coneixements comuns en bioètica, comunicació científica, gestió sanitària, qualitat, etc. La responsabilitat de ser formador d’un futur especialista obliga els tutors a mantenir actualitzats els seus coneixements. Un dels objectius de la trobada és, justament, reflexionar sobre la formació en aquestes competències transversals dels residents i la seva rellevància en l’exercici professional posterior.

La Jornada d’avui també té l’objectiu de presentar als professionals el Pla marc de gestió de qualitat docent de Catalunya, elaborat per la Xarxa de Comissions de Docència de Catalunya per encàrrec de l’Institut d’Estudis de la Salut, que vol ser un document de referència per als centres docents per garantir la millora continuada en la formació de residents. Aquest document presenta un seguit d’indicadors, que serveixen als centres docents per autoavaluar-se, conèixer els seus punts de millora i comparar-se entre ells amb l’objectiu darrer d’aprendre dels millors.

Aquesta Jornada ha estat organitzada per l’Institut d’Estudis de la Salut, la Xarxa de Comissions de Docència i Assessores de Catalunya i l’Institut Català de la Salut, entitat que gestiona a Girona l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta i 26 equips d’atenció primària. L’ICS a Girona té actualment uns 170 professionals sanitaris en formació de postgrau de llicenciats en Medicina, Infermeria i Farmàcia i 90 tutors docents.
 

ICSGIRONA
Divendres, 4 Octubre 2013