L’especialitat de Medicina Preventiva i Salut Pública és aquella que capacita al professional per a la investigació, aplicació i promoció de polítiques i activitats relacionades amb la salut de la població.
Entre aquestes activitats es troben:
- El foment, la protecció i la vigilància de la salut de la població
- La identificació de les necessitats sanitàries de la població
- La planificació, la gestió i l’avaluació dels serveis de salut
Es tracta d’un servei estès del de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona. El seu objectiu és contribuir a la vigilància, prevenció, control, promoció i educació, tant de les malalties transmissibles com de les no transmissibles, que afecten a la població amb la finalitat de millorar la qualitat de l’atenció sanitària i la qualitat de vida dels pacients.
Ubicació
Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta.
8a planta, zona C.
Espanya
El Servei de Medicina Preventiva i Salut Pública de l’Hospital Trueta ofereix una cartera de serveis actualment centrada en les malalties infectocontagioses.
- Vigilància, prevenció i control de la infecció
- Vigilància de les infeccions relacionades amb l’assistència sanitària (IRAS)
- Vigilància de les infeccions comunitàries amb càrrega hospitalària
- Vigilància de les malalties emergents i reemergents a l’àmbit hospitalari
- Programa de prevenció i control de la infecció de localització quirúrgica (ILQ)
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb dispositius invasius
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb microorganismes multiresistents (MMERE)
- Programa de prevenció i control de la infecció comunitària que requereix maneig hospitalari
- Programa multimodal d’higiene de mans
- Vigilància, prevenció i control de la bioseguretat ambiental i la higiene hospitalària
- Vigilància de les infeccions en sales d’ambient controlat
- Vigilància de les infeccions relacionades amb l’aigua sanitària i l’aigua de diàlisi
- Vigilància de les infeccions relacionades amb dispositius mèdics
- Programa de prevenció i control de la infecció en sales d’ambient controlat
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb l’aigua sanitària i l’aigua de diàlisi
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb dispositius mèdics
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb obres dins del centre
- Programa de prevenció i control de la infecció relacionada amb l’esterilització de material
- Higiene, neteja i desinfecció hospitalàries
- Vacunes i immunoteràpia
- Programa de vacunació per a pacients d’alt risc
- Programa de pre i postprofilaxi amb immunoteràpia
Integració amb l’atenció primària
L’any 2019, des de la Direcció del centre, la Direcció d’Atenció Primària i el mateix servei es va crear un projecte d’integració de la vigilància, prevenció i control de la infecció, tant en l’àmbit comunitari com hospitalari.
Actualment, aquest s’enfoca en les següents activitats:
- Programa de prevenció i control de MMERE. S’enfoca en la identificació dels MMERE i la posterior transmissió de la informació a l’àmbit comunitari (centres d’atenció primària, centres sociosanitaris, residències, etc.), indicant les mesures de prevenció i control corresponents.
- Programa de cribratge i descolonització de Staphylococcus aureus sensible i resistent a la meticil·lina (SASM i SARM). Se centra en la identificació dels pacients portadors de SASM i SARM prèvia a les cirurgies de pròtesis de maluc, genoll i cirurgia cardíaca. En el cas de pacient portador, s’indiquen les mesures de descolonització farmacològiques adients.
- Participació en els Grups d’Expertesa de l’ICS (GEICS):
- Antisèpsia i desinfecció
- Esterilització
Basen la seva activitat en els procediments de neteja, desinfecció i esterilització de material.
Cap de servei: Xavier Martínez Gómez
Responsable del servei: Ricardo Gabriel Zules Oña
Infermeria referent: Dolors Domènech Bagué
Infermeria de control de la infecció i vigilància epidemiològica: Marta de Pablo Bota i Cristina Pujol Pretel
Infermeria d’integració a l’Atenció Primària: Josep Antoni Carpio Martínez
Administrativa: Laura Sitjà Tunyà
El Servei de Medicina Preventiva i Salut Pública de l’Hospital Trueta duu a terme les formacions intrahospitalàries relacionades amb els següents temes dirigides als professionals:
- Higiene de mans
- Procediment d’antisèpsia i desinfecció
- Uniformitat
- Bioseguretat ambiental
- Prevenció i control de la infecció
- Precaucions estàndard i precaucions basades en la transmissió
- Vacunes i immunoteràpia
El Servei de Medicina Preventiva i Salut Pública de l’Hospital Trueta col·labora amb la Fundació de la Universitat de Girona (UdG) en els següents programes de formació:
- Diploma de postgrau d’Infermeria Quirúrgica, Anestèsia i Reanimació, en els temes de:
- Vigilància, prevenció i control de la infecció de localització quirúrgica
- Epidemiologia de la infecció quirúrgica
- Estàndards de qualitat per al control de la infecció quirúrgica
- Higiene hospitalària i bioseguretat ambiental aplicada al bloc quirúrgic.
- Màster de formació permanent en infermeria endoscòpica, en els temes de:
- Neteja i desinfecció de dispositius i equipaments.
- Recollida de cultius microbiològics. Interpretació de resultats.
Addicionalment, al formar part del Servei estès de Medicina Preventiva de l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron, existeix l’opció de realitzar rotacions internes i externes amb el programa de formació sanitària especialitzada de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Unitat docent de la Vall d’Hebron.
Tanmateix, a nivell d’infermeria, també s’ofereix el pas pel servei dins del període de pràctiques clíniques hospitalàries en el Servei de Medicina Interna i Malalties Infeccioses del Trueta.
El servei forma part de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI) com a servei que realitza recerca (recerca clínica, projectes competitius, publicacions científiques, etc.) per part dels equips de Medicina i d’Infermeria.
Projectes:
Estudio sobre reacciones adversas en trabajadores del Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta vacunados contra la infección por SARS-CoV-2.
Temporal trends and characteristics of Multi-Drug Resistant Organisms in a Regional Third Level Hospital in Girona-Catalonia: A 10-year retrospective study.
Incidence of communitary Multi-Drug Resistant Organisms in Girona since 2019 to 2023.
Effectiveness of an application-assited direct observation for monitoring hand hygiene compliance in Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta”.