Els nous equipaments radiològics milloren la qualitat i precisió del diagnòstic i augmenten la capacitat de cribratge
Els serveis de diagnòstic per la imatge dels hospitals Santa Caterina (Parc Hospitalari Martà i Julià de Salt) i Doctor Josep Trueta (Girona), gestionats per l’Institut de Diagnòstic per la Imatge (IDI), compten amb dos nous mamògrafs totalment digitals, grà cies a l’acord de col·laboració del Departament de Salut i la Fundació Amancio Ortega per a una donació destinada a la renovació d’equipaments oncològics d’última tecnologia per als centres del sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).
El mamògraf de l’Hospital Universari Doctor Josep Trueta s’acaba d’instal·lar a principis de juliol i el del Santa Caterina s’ha posat en funcionament el mes de juny. En ambdós casos, els nous equipaments radiològics permeten millorar de manera extraordinà ria la qualitat del diagnòstic del cà ncer de mama, grà cies a la tecnologia que porten incorporada.
Mamografies en tres dimensions
Els nous mamògrafs permetran treballar amb tomosÃntesi digital. Es tracta d’una tecnologia que fusiona la metodologia de la mamografia digital en dues dimensions (2D) amb la tomografia i en conseqüència permet realitzar mamografies en 3 dimensions (3D). Aquesta tecnologia permet obtenir múltiples imatges d’un gruix inferior a 1 mm des de diferents angles, de manera que augmenta la sensibilitat i especificitat diagnòstica. La tomosÃntesi també facilita el diagnòstic de lesions molt petites i subtils. Amb tot plegat es redueix la necessitat de noves exploracions a les usuà ries i s’obté una major precisió de cares a la planificació quirúrgica, donat el cas.
Cal afegir als avantatges dels nous equipaments la possibilitat de fer el que s’anomena Biòpsia Assistida per Buit. Aquesta tècnica, guiada per estereotà xia, permet obtenir mostres més grans, més nombroses i, en determinats casos, es pot arribar a extirpar tota la lesió. Aquests avantatges disminueixen els resultats dubtosos i les biòpsies en sala d'operacions.
Els nous aparells es complementen amb una butaca que s’ajusta a les diferents posicions que requereix l’exploració i fins a convertir-se en una llitera. El nou equipament configura aixà una estació de treball molt més còmoda, tant per a la pacient com per al professional que realitza la mamografia.
La renovació dels equips, que sumen un cost aproximat de mig milió d’euros, incrementen també la capacitat de cribratge, factor especialment important per a l’Hospital Santa Caterina, referent del Programa de detecció precoç de cà ncer de mama a les comarques del Gironès, Pla de l’Estany i la Selva interior.
L’any 2018, el Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’hospital de Girona va fer mamografies a 3.924 pacients i el de Salt a 14.304 dones, 12.825 de les quals corresponien a dones citades pel Programa de detecció precoç de cà ncer de mama.
Descà rrega de fotos. Autor: IAS-ICS Girona
Especialistes i tècnics treballant amb el nou mamògraf de l’Hospital Santa Caterina
Nou mamògraf de l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta
Els nous equipaments radiològics milloren la qualitat i precisió del diagnòstic i augmenten la capacitat de cribratge
Radiòlegs i tècnics a la sala de mamografies de l'Hospital Santa Caterina amb el nou equipament
Â