El Centre d’Urgències d’Atenció Primària Güell atén prop de 6.000 pacients el primer mes d’atenció continuada durant les 24 hores

El 96,57% de les atencions realitzades s’han resolt, i només ha calgut derivar a l'Hospital Trueta el 3,43% dels pacients

El Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) Güell, anomenat abans Centre d'Atenció Continuada (CAC) Güell, ha realitzat un total de 5.872 visites en el seu primer mes de funcionament. Des del 18 de desembre de 2017 (dia en què es va posar en marxa), i fins al 17 de gener de 2018, s'han realitzat al CUAP Güell un total de 2.125 visites en tram nocturn (de 20 a 8 h) i 3.747 en tram diürn (de 8 a 20 h). Del total de visites, 5.582 han estat per atendre urgències; mentre que la resta (290) han estat visites d'infermeria per a la realització de cures programades. El dia amb més càrrega assistencial va ser el 30 de desembre, amb 351 pacients atesos. El 96,57 % de les atencions realitzades al centre s’han pogut resoldre satisfactòriament, i només ha estat necessari derivar a l'Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta el 3,43 % dels pacients. Les derivacions s’han hagut de fer per qüestions de complexitat clínica o per necessitat de proves complementàries. Aquesta dada posa en relleu l’alt nivell de resolució del nou dispositiu, que està pensat per atendre pacients de complexitat baixa i moderada.

Des de l’any 2006 el Centre d'Atenció Continuada Güell havia concentrat l’atenció a les urgències des de les 20 h a 8 h i les 24 hores en cap de setmana i festius, en un horari en què els centres d'atenció primària no estaven operatius. Aquest model d'atenció ha donat sempre molt bons resultats i ha estat molt ben valorat pels usuaris. El Pla nacional d’urgències de Catalunya, que va aprovar el Departament de Salut aquest any 2017, establia la necessitat d'obrir un recurs a l'atenció primària de l'àrea metropolitana de Girona que atengués les urgències d'atenció primària les 24 h del dia. Atès el bon funcionament del CAC Güell, es va considerar d'ampliar l'horari d'atenció d'aquest centre i de dotar-lo de més professionals. Es va decidir transformar aquest dispositiu en un CUAP a mitjan desembre, per fer front a l'increment de la demanda de serveis sanitaris coincidint amb l’augment de casos de grip.

El CUAP Güell disposa de diversos equips de medicina de família i d’infermeria per atendre les necessitats assistencials: els dies laborables de 8 a 20 h hi ha un equip, i de nit n’hi ha dos. Dissabtes, diumenges i festius l’atenció és coberta per tres equips en horari diürn, amb un metge de reforç per al període de grip de 10 a 20 h, i dos equips en horari nocturn.

Aquest dispositiu d’atenció treballa de manera coordinada amb el telèfon d’emergències 061, que activa el recurs més adequat segons la demanda, especialment pel que fa a l’atenció domiciliària en horari de nit. Durant els dies laborables, l’atenció a domicili és atesa pels equips d’atenció primària i, en tram diürn dels caps de setmana, pels professionals del Güell. Els objectius del model són, justament, facilitar l’atenció domiciliària i millorar la qualitat assistencial.

Aquesta acció s’emmarca dins el Pla nacional d’urgències de Catalunya, que pretén assegurar una atenció continuada i urgent equitativa i de qualitat, adaptada a les necessitats de salut de les persones, a través d’una xarxa d’atenció integrada, accessible i resolutiva, liderada per professionals, que situï el ciutadà en el centre del sistema.
 

ICSGIRONA
Dilluns, 29 Gener 2018